Sorulmayanı soralım; niye Avrupa Afrika'yı sömürdü de, Afrika Avrupa'yı sömürgeleştiremedi?
"Siyahîlerin durumları hakkında gerçekleşen tahkikat, bunların aslen Afrika ahalisinden olduklarını, altmış sene evvel Afrika sahillerine Firenk korsanları musallat olduğunu ve “Melik” dedikleri reislerinden çok sayıda insan satın aldıklarını gösterdi. Çünkü bu insanların reisleri daima bir diğeriyle savaşır ve birbirlerinden aldıkları esirleri, -orada geçerli kural gereği- memleket haricine satarlarmış. İşte bu sebeple Amerika memleketlerinde Siyahîler gittikçe çoğalmışlar."
| Bağdatlı Abdurrahman Efendi, Brezilya Seyâhatnâmesi.