Schopenhaur sadece dünyanın hakiki özgür iradeye sahip olduğuna inanıyordu.
Dünyayı azgın bir nehir, insanlığı da kağıttan kayık filosu gibi düşün. Kayıkların herhangi bir özgürlüğü yoktur; tümüyle nehrin iradesine tabidirler. Kayık ne olduğunu anlamaz. İnsanların dünyanın kuvvetlerini anlamadıkları gibi.
Tek yapabileceğimiz, etrafımızdaki dünyayı algılamak.
Bizler gözlemciyiz sadece.
Gelecek, değişemeyecek geçmişe tamamen dayanıyorsa ve geleceği geçmiş belirliyorsa gelecek sabit demektir.
Gelecek sabitse özgür irade diye bir şey nasıl olabilir?