Bir Gencin Dramı. Kitaptaki öyküler herbiri birbirinden bağımsız olmasına rağmen, bütününü kapsayan bir isim verilebilir esere. Bana kalırsa en kapsayıcı olanı belki de "Erdemler Kitabı" olurdu. Çünkü başından sonuna dek tüm hikayelerde, eserin bütününde çok açık ve çarpıcı biçimde görülen bir ahlak veya ahlaki anlayış ön plana çıkıyor. O kadar ki, kutsal kitapların rehberliğinde bir okuma yaptığını düşünebilir insan. Kitabın, klasik edebi kanonun en başta gelen eserlerinden biri olmasının sebebi de, anlattığı her bir öyküde geçen olayların, karakterlerin iç ve dış dünyası ile olan çatışmasının güçlü vurgularla üzerinde durulan ahlaki yönünün yüz yıllara bir kutsal kitap niteliğinde hitap edebilmesi ve bugün de hala "Erdemler" başlığını taşıyan kültürel veya felsefik atıfların birçoğunu kendinde barındırmasıdır denilebilir. Özellikle şuna dikkat etmek gerekir, ki bir eseri klasik yapan da budur; yani yerel gelenek, örf, kültürün de olduğu ama evrensel olana hitap edebilme gücünü taşıyabilmesidir.
Kont Leo Nikolayeviç Tolstoy - dönem dönem değişse de- o zamanki şahsi fikir ve duygulanımlarını, ahlak anlayışını çok açık, akıcı ve sade bir biçimde karakterlerine yediren bir anlatımla okurunun karşısına çıkıyor. Her okurun "ben olsaydım ne yapardım" sorusunu kendisine sorarak okumaya başlaması, kitaptan daha çok tat almasına yardım edecektir. Bu başlangıçla birlikte çoğunluğu dramatik olaylar serisiyle kurgulanan hikayelerin -ki böylesi verilmek istenen ahlaki mesajı daha görünür kılmaya yardım ettiğinden, yazarın mükemmel tercihidir- okurdaki duygulanımın düzeyini de yükselteceğini umuyorum. İyi okumalar.