Kimse birşey demedi oysa bir avuç toprak için insanlar birbirini öldürüyordu,herkes ağlayarak geriye bakarak terk etti buraları bir ben kaldım,andım olsun bu adaya ilk ayak basani öldüreceğim dedi;ama ilk ayak basani canı pahasına canını kurtardı,,İSTE YAŞAR KEMAL DUNYA GORUSU İNSAN SEVGİSİ BUDUR.BU DUNYADAN BİR KEMAL GEÇTİ.
Anne babası Kürt bir çocuk savaştan dolayı sürgün gidip Türkmenlerin çoğunlukla yaşadığı bir Türk köyünde dünyaya geliyor.Yasami da dogdugu zaman gibi trajedilerle geçiyor buna karşın savaş insan insan soyunun en onursuz deliliği diyor ve babası o çocukken öldürülen adam katiller ve savaşa karşı olmayanlar benim kitaplarımı okumasın diyor.Romaninda da insan onursuzlugunun sonunun olmadığı ni ,herşeyin katili olan insanlara rağmen doğa eğer insan varsa güzel deniz eğer bakan varsa mavidir diyerek kardeşçe yaşamın önemi ve anlamının yüceliğine değinerek kitap sonrası bir soyleyisisinde -keske savaşı çıkaranlar savaşsaydi diyerek hayatı boyunca göstermiş olduğu tutarlı duruşunu simgelestirmistir.Yasar kemal dünya edebiyatına damga vurmuş bir kemal.