Namık Kemal’in İntibah romanı, Ali Bey’in Mehpeyker’e âşık olmasıyla başlar. Fakat bu aşk değil; bugünün diliyle bu bir
“bağımlı bağlanma – narsistik manipülasyon” ilişkisidir.
Ali Bey’in yaşadığı şey aşk değil,
duygusal körlük
onay ihtiyacı
kendini değersiz hissettiren birine yapışma hâlidir.
Mehpeyker = Günümüzün “kırmızı bayrak ama çok çekici” profili
Bugün Mehpeyker yaşasa:
• Instagram’da aşırı filtreli,
• Herkesle flört eden ama kimseyi gerçekten sevmeyen,
• Ali Bey’i bazen göklere çıkarıp bazen yerin dibine sokan
bir “narsistik döngü uzmanı” olurdu.
Psikolojide buna intermittent reinforcement denir:
Bazen sevgi verip bazen çekerek kişiyi bağımlı hâle getirme.
Ali Bey bu yüzden kopamaz. Çünkü beyin artık aşkı değil,
dopamin – stres – umut karışımını ister.
Dilaşub = Sağlıklı ama sıkıcı gelen ilişki
Ali Bey’in karşısında bir de Dilaşub vardır.
Gerçek sevgi, huzur, güven…
Ama insan psikolojisi travmaya alışınca huzuru
“heyecan yok” diye iter.