Türk edebiyatının çok değerli bir yazarı olduğunu düşündüğüm Yaşar Kemal'in, bu eseri en sevdiğim eserler arasını giriyor. İşleniş ve olay örgüsünün güzelliği ile beni çok etkilemişti. Konusundan biraz bahsederek yorum yapmak istiyorum. Roman, Anavarza kayalıkları civarından yaşayan bir aileyi anlatır. Hasan altı yaşlarındayken babası Halil'in öldürülmesi üzerine olaylar başlıyor. Halil, Hasan'ın annesi Esme'yi zorla kaçırıyor ve evleniyor. Fakat Esme zorla birlikte olduğu Halil'i değil, Abbas'ı sevmektedir. Sevdiği kadının kaçırılmasını kaldıramayan Abbas, Halil'i, Esme ve Hasan yemek yerken vurarak öldürüyor. Daha sonra Abbas'ta öldürülüyor. Bunun üzerine köyde ki herkes Halil'in ölümünden Esme'yi sorumlu tutuyor ve ölmesi gerektiğini düşünüyor. Esme köydekiler tarafından hakaretlere ve saldırılara maruz kalıyor fakat belirli sebeplerden dolayı hayatta kalmaya devam ediyor. Hasan daha bir çocuk olmasına rağmen köydekiler ve babasının bütün akrabaları tarafından annesini öldürmesi gerektiği, babasının kanını ve namusunu temizlemesi gerektiğine yönelik baskılara maruz kalarak büyüyor. Yazarımız Hasan'ın üzerindeki baskıyı çok güzel bir şekilde işliyor. Ve empati duymamızı sağlıyor. Ataerkil bir düzende masum bir kadının bunları yaşamasının ağırlığı yetmiyormuş gibi Hasan daha fazla baskıları kaldıramayarak annesini öldürüyor. Anadolu'nun acı yüzü ile karşılaşıyoruz bu kitapta. Toplumsal baskının ne gibi büyük sorunlara yol açtığına, ahlakın nasıl yanlış kullanıldığına ve en büyük acının kendi ellerin ile olabileceğine varıyoruz. Aynı zamanda bir kadının sırf cinsiyeti yüzünden yargılanmasını hatta şiddet görmesini okuyoruz. Bir çocuğun hayatının kararmasını, toplumun çocuğu cinayete kadar götürmesini ele alan, hayatın gerçekleri ile bizi yüzleştiren ''Yılanı