Peki, edep nedir? Edeple ilgili birçok tanım yapılmakla birlikte genel manada edep, kişinin yaptığı herhangi bir işi tam ve doğru bir şekilde yapması, ahlâkının güzel olması ve insanlarla olan münasebetlerinde kibar ve nazik olması demektir. Istilah anlamında bakıldığında, ‘edep' kelimesinin ‘ahlâk' kelimesi ile eş anlamlı olduğu görülebilir.
📚🔔 Tatil zili çaldı!
Bir yıl boyunca verilen emeklerin ardından şimdi dinlenme, keşfetme ve yeni maceralara atılma zamanı. 🌞
Bu yaz bol kahkahalı, bol anılı ve elbette bol kitaplı geçsin. Tüm öğrencilere keyifli tatiller diliyoruz! 💙📖
İmam Malik'e (Rahmetullahi Aleyh) bakıyorsunuz; kendisi yaşlanmış, yürümekte güçlük çekiyor. Medine'ye geldiğinde yürümekte zorlanmasına rağmen bineğinden inmiş ve “Medine'ye yürüyerek gireceğim” demiş. Kendisine “Bineğine bin Yâ İmam" dendiği zaman da “Rasulallah’ın ayaklarıyla bastığı bir yerden ben bineğimle geçemem” diyerek, zor yürümesine rağmen Medine'de kaldığı süre boyunca bineğine binmeden ihtiyaçlarını gidermiş.
Başka bir gün, İmâm-ı Âzam (Rahmetullahi Aleyh) talebeleriyle birlikte bir köyden geçerken, bir bölgeye geldiklerinde binmiş olduğu atından inerek, o bölgeyi yaya olarak geçer. Bu hareketinin sebebini soranlara ise; “Bu köyde yaşayanlardan biri benim hocamdır, ben geçmişte ona bir soru sormuştum, o da bana sorumun cevabını vermişti. Bu sebeple ona olan tazimimden dolayı buradan geçerken atımdan aşağı indim.” der.
İmâm-ı Âzam'ın (Rahmetullâhi Aleyh) edep bahsine giren hassasiyeti ise şöyle: Hastalandığı bir vakitte kendisini muayene etmek için evine gelen hekim İmâm-ı Âzam’a (Rahmetullahi Aleyh) ayaklarını uzatmasını söyler. İmâm-ı Âzam (Rahmetullahi Aleyh) ise başka bir ciheti işaretle “Şu tarafa doğru uzatayım” der. Sebebini sorduklarında ise şöyle yanıt verir: “Çünkü benim hocamın evi o taraftadır, ben o yöne doğru ayaklarımı uzatamam.