Gönderi

Georges de La Tour’un “Karo Aslı Hilebaz“ adlı tablosu
1972 yılında Louvre Müzesi tarafından 10 milyon franka satın alındı. O zamana kadar müzeler tarafından bir tablo için verilen en yüksek fiyat olduğundan hakkında gazetelerde bir sürü söylenti yazıldı. Masanın üzerinde kâğıt oynayanların önlerinde duran altınlardan oyunun ciddi olduğunu anlıyoruz. Genç adam elindeki kartları dikkatli ve ciddi bir şekilde inceliyor. En üste maça 6’lısı gözükmekte. Maçanın kart anlamı düşmanlık ve mutsuzluk demek, Maça 6’lısı ise kaderine karşı savaşmayı gösterir. Hilebaz ise elinde dört yerine üç kart tutuyor. En üste görülen kart karo 7’li. Karonun anlamı bereketli ticaret ve para demektir. Karo 7’li ise garantili başarıyı simgeler. Burada en yüksek puan için lazım olan ona uyumlu Karo asını diğerlerine fark ettirmeden, kalın kemerine sakladığı yerden, elindeki maça asıyla değiştiriyor. Masanın etrafında bulunan dört kişiden sadece hilebazın yüzü bir gölge ile gizlenmiş. Baş yana doğru çevrilmiş, yapacağı hilenin ortaya çıkması durumunda sonuçlarının ne olacağını bilerek seyirciyle rahatsızlığını paylaşıyor. Omuzunda uzun kurdeleli bağlanmamış bağcıklar var. Bu onun ne kadar başıboş ve çapulcu olduğunun kanıtı. Kalın siyah bir kemeri kartları saklamak için kullanıyor. Diğer oyuncularda dörder kâğıt olduğu halde onun elinde sadece üç tane var ve dördüncü kâğıdı maça asını daha kıymetli karo asıyla değiştirmekle meşgul. Tabloda profilden görülen hizmetçi ortadaki kadına bir bardak şarap sunmakta. Sol elinde hasır bir kılıfı olan şarap şişesini tutuyor. Şarap Hıristiyanlarca kutsal sayılıp Hz. İsa’nın kanıyla eş sayılsa da bazen sembolik olarak olumsuz anlamda da kullanılır. Dünyevi zevklerle, uçarılık, hovardalık ve sefahatle bağdaştırılır. Masanın ortasında oturan kadın inciden bilezikler takmış. Kolyesi daha iri incilerle süslü ve kulaklarında damla şeklinde inci küpeler var. Ortaçağda inci kolyeler saflığı sembolize ederdi. Rönesans’tan sonra seksüel aşkın sembolü oldular. Ama büyük inciler para karşılığı yapılan aşkın göstergesiydi. Tablonun sağında bir genç görüyoruz. İyi bir ailenin oğlu olduğu anlaşılıyor. Ressam bütün paraları elinden alınacak gencin beresini tüylerle süslemiş. Bu tüyler, “plumer” (yolunmak) tabirini çağrıştırıyor.
Sayfa 24 - atlas tarih
·
22 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.