Gönderi

“İnsan, kendininbilincidir. Kendinin bilincindedir; insansal gerçekliğinin ve saygınlığının bilincindedir ve bundan ötürü, kendininduygusunun (kendivarlığı hakkındaki basit duygunun .sh.) düzeyini aşamayan hayvandan özce farklıdır. İnsan, kendisine ilişkin bilinci, -ilk olarak- “Ben” dediği an edinir. Demek ki, “kökenini” kavrayarak insanı anlamak, sözle açığa vurulmuş Benin kökenini kavramak demektir. İmdi, “düşüncenin” , “aklın” , “anlayış gücünün” , vb., irdelenip çözümlenmesi, genel olarak, bir varlığın ya da bir “bilen-öznenin” , bilgisel, seyredici ve edilgin davranışının irdelenmesi, “Ben” sözcüğünün ortaya çıkışının niçinini ve nasılını hiçbir zaman bulup ortaya çıkaramaz. Seyreden insan, seyrettiği şey tarafından “emilmiştir” (soğrulmuştur) ve “bilen özne” de, bilinen nesne içinde “kendini kaybetmiştir”. Seyrediş nesneyi açığa-vurur, ama özneyi açığa vurmaz. Bilme ediminde ve edimiyle -ya da daha doğrusu, bilme edimi olarak- kendini, seyredene gösteren şey, özne değil nesnedir. Seyrettiği nesneye “dalıp gitmiş olan” insan, bir istekle; örneğin yeme isteğiyle “kendisine gelebilir” ancak. Bir varlığı Ben olarak oluşturan (kuran) ve onu “Ben...” demeye iterek Ben olarak açığa-vuran, onun (bilinçli) isteğidir. (Hakikî) Bilgide kendisi tarafından kendisine açığa-vurulmuş olan Varlığı, nesneden farklı ve ona “karşıt” bir özne tarafından, bir “özneye” açığa-vurulmuş bir nesne haline getiren şey de İstektir. İnsan, “kendisinin İsteğinde ve İsteğiyle ve daha doğrusu, İsteği olması bakımından bir Ben olarak, Ben-olmayandan özce farklı ve Ben-olmayana radikal olarak karşıt Ben olarak kendini oluşturur ve kendini açığa-vurur —hem kendine hem de başkalarına açığa-vurur. Ben(insansal Ben), bir isteğin Benidir -ya da- İstek Benidir. Demek ki, kendisinin bilincinde olan insanın varlığının kendisi, İsteği içerir ve önkoşul olarak gerektirir. Dolayısıyla insansal gerçeklik, biyolojik bir gerçeklik, hayvansal bir hayat (canlılık) içinde meydana gelebilir ve varlığını sürdürebilir. Ne var ki, hayvansal istek, Kendinin bilincinin zorunlu koşulu olsa da, yeterli koşulu değildir. Hayvansal İstek, tek başına, ancak Kendininduygusunu meydana getirebilir. s. 74-75
·
1 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.