Gönderi

Osmanlıda devlerin temelindeki dayanışma karı-koca arasında iken Cumhurryet'le beraber, baba de kız arasına taşındı. Cumhurıyetin kadrolarına yerleştirilmek üzere kızların eğitimine önem verilmeye başlandı. Bunun öncluğunu yapan Mustafa Kemal, pek çok sayıda kız evlat edındı. Boylece Cumhuriyet'in kadrosunu modern görünümleriyle kızlar doldurmaya başladı. Bunun sonucunda onlarla beraber kamusal alanı paylaşan erkekler, vakitlerini evlerinden daha çok mahremi olmayan kadınlarla geçirmeye başladı.“ 44 Erken Cumhuriyet döneminde İslam'daki kuvvetli mahremiyet anlayışı, örtünme ve halvet üzerinden değiştirilirken, son yirmi yılda bu değişim Müsliman erkeklerin üzerine baskı yaparak yürütülmektedir. Şöyle ki feministler Müslüman kadınların önüne bakarak yürümesi, örtünmesi, mahremi olmayan erkeklerden kaçarak mahrem alanda yaşamasının, İslâm'ın bir hukmü olduğunu gözden kaçırıp; bunun “Müsluman kadının erkeğe bağımlı konumda” tutulmak istenmesi sonucunda baskı altında tutmaktan kaynaklandığını; Muslümanların namus anlayışını sadece erkeklere mâl ederek bunun erkeklerin kadın bedenine hukmetmek istemelerinden kaynaklandığını iddia ederler. Kadının zınasını, Hristiyanlık inancında olduğu gibi evli olan kadının “ozel anlaşmayı çiğnenmesi" olarak anlarlar.”45 İslâm'da sadece karı ve koca arasında yaşanmasına ızın verilen ilişkiler, “özgurluk” kapsamında değerlendinlir ve karşı tarafın izni ve rızası olduğu muddetçe hiçbir kişi yada kurum, herhangi bir kısıdamada bulunamaz. Batı'da kanunlar bunların yaşayışına uygun hale getirildiği gıbi Musluman toplumların da bu sapkınlıkları yasal hale getirmesi istenmektedir.” 46 ****** M Saraçgil, Buhalrmam Erkek, «. 246-246, 254; Mustafa Aydın, “Mahremiyet ve Örrünmenin Dönüşümü”, Ekr Yene. Üç Aylık Daşunor Dergesi, 2009, Ne: 12, &. 61-67, Osman Yüksel Serdengeçti, A Nesh Nes Mabyernler, İstanbul ey; Tuncer Baykara, Ormanlılarda Medeniyes Kasmumı, Akademi Kitabevi, İzmir 1992, « 104-105. 45 Fatmagül Berktay, “Kumenler Camhurnyeunen Yaralı Kadın ve Erkekleri. Harem ve Kuzenler” Topiumasi Tarık Derg, No: 169, 2008, «. 88-91 aynca bkz. Germaine Tilhon, Herm w Kusenler (eercüme Şırin Tekeli), Meus Yayınları, İstanbul 2006; Nükhet Sırman, “Narmusun Arka Planı”, Harem ve Ânsrnler, önsöz. Önceki bolumlerde işaret ctuğımız özese bu “eyzleme" polrukası posumodernisenin biz özciliğidir ve Hristiyanlık smancına göee kuzenler kendileriyle evicamcsi yasak olan yakın akraba grubuna girer. 46 Bu konuda şu makalcmine bakılabılır Fasma Çeum, “Ban Nıhilsr Toplumlarında Ortaya Çıkan Yemi Ade Düzenlemeleri”, Yakın Doğu Ürmeeerseesi İlabyar Pakukes Derg, 2019 CV «. 79104.
·
148 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.