Nesiller Arası Çatışmaya Doğu-Batı Ekseninden Bakış : Ahşap Konak
Ahşap konak, devirler arası farklılaşmayı ve bu farklılaşmanın getirdiği renkleri, görüşleri ve çizgileri vermektedir. Her bir katı başka yapıda olan konağın içinde ise 3 farklı neslin rengiyle, çizgisiyle, ruhuyla, haliyle, tavrıyla birlikte örnekleri yaşamaktadır. Aslında yaşamaktan çok çatışmaktadır.
En üst katta oturanlar din, iman, ahlak çizgisinde yaşayanlar, orta kat birbirine menfaat bağı ile bağlı, kumar ile morfin müptelası, en altta olanlar ise şuursuz, çapsız, dinsiz, şahsiyetsiz tiplerdir. Zıt kutupların birlikte yaşadığı muhitte nesiller
arası çözülüş ve kopuş da vuku bulmuş, cinnetin, buhranın hüküm sürdüğü bir aile ve cemiyet hayatı başlamıştır. Yeni nesli dehşetler içinde takip eden 75’lik Recai, sorunun kökenini bilmekte, her çarpıklığın tahlilini yapmakta, çilesiz, fikirsiz
kafalar tarafından anlaşılamayacağını bilse de tenkitlerini savurmaktadır. Bu
bataklığın içinde en büyük mesnedi, yaveri, yoldaşı, gönüldaşı ve umudu, cinsinin
çürüğünü görebilecek sağlam öz’e malik olan torunu Yüksel’dir. Yüksel, bu sefil,
rezil, şeni, münkir bahçede boy attığı halde varlığının, hayatının muhasebesini
yapabilecek, yeni iman gençliğinin ilk basamağı olabilecek kabiliyettedir.
Kitaptaki olay örgüsü, Yüksel’in, tahsilini sürdürmekte olduğu akademinin mimarî
şubesinde kendisine imtihan vazifesi olarak verilen bir ahşap konak maketi üzerinde nesilleri tahlil eden fikir akışı ile başlar. Gayri insani bir yaşamın içindeki ilk katın karakterlerinden olan şair ve futbolcu, cemiyete yayılan sığ ve basit sanat
anlayışı ile sadece iptidai bir spor heyecanı duymak için patates yığınları gibi
stadyumlara yığılan ruhsuz, fikirsiz, çilesiz insan kümelerinin; kardeşi olan Aysel ve
arkadaşları da cinsi yönünü öne çıkarmanın ötesine geçemeyen, kadınlık özünü bilmeyen, anlamayan ve kalıpta, satıhta kalan kadının birer mümessilidirler. Yüksel bu köstebek hayatın tahlilini yapabilmiş ve böylece neslinin tereddisini, tefessüh eden yapısını tenkid edebilecek, onlardan tiksinecek ve kendini hakikate ulaştıracak olan yolu görebilecek seviyeye, mertebeye, basamağa gelebilmiştir.