Gönderi

Aşk gittiği zaman Meşk kalır mı? Aşksız ise ona Meşk denir mi?
Bütün bu “sanal meşk” veya “hayâlî meşk” türleri bugün mümkün hâle gelmiştir artık. Bir kuşak önce ancak tek tük rastlanan bu “sanal meşklerin”zaman içinde sayı ve türleri de artacaktır elbette. Bu meşk türlerinin varlığı ne ifade eder? Meşk vardır, bir anlamda. Ama geleneğin yerleştirdiği özü boşaltılmış olarak. Bu sanal meşklerde klâsik meşkin ahlâkî/beşerî boyutu mevcut değildir. Çünkü bu sanal meşkte öğrenimin, çıraklığın, ustalığın insani ilişki boyutu ortadan kalkmıştır. Taklit edilen bir “usta” belki vardır. Öğrenmeye çalışan bir “çırak” da vardır elbette. Ama bu sanal meşkte “usta/çırak ilişkisi”tamamen ortadan kalkmıştır. Geriye kalan nedir? Meseleye saf gelenekçilik açısından bakacak olursak ortada sadece içi boşalmış bir kabuk, teknik yetkinliğe indirgenmiş kof bir icra, düz taklit ve kuru hayranlık, onyıllardan beri muhafaza edildiği derin dondurucudan çıkarılmış ama lezzetini çoktan kaybetmiş bir yemek vardır. Görmeden, konuşmadan, alışveriş olmadan, zamanı, etik değerleri, gayreti ve emeği paylaşmadan oluşmuş bir papağanlık. Basit ve anlaşılması kolay bir müzikal etkilenme olayı ile meşk arasındaki fark buradadır. Bu müzikal etkilenmenin teorik bir çerçeveye oturtulabilir olması veya pratik açılardan incelenebilir olması durumu değiştirmez. Günümüzde, musiki eserlerini sadece notasından öğrenme sürecine de zaman zaman “meşk etmek” adı verilebiliyor. Birkaç müzisyenin beraberce sazlı ve sözlü olarak eser icra etmelerine de “meşk etmek” dendiğine bugün sıkça şahit oluyoruz. Bütün bu olmadık kullanımlar meşk kelimesinin, hiç değilse musıkide, Osmanlı döneminde kazandığı anlam zenginliğini ve derinliğini tamamen kaybetmekte olduğuna ve yepyeni şekillerde zuhur ettiğine delalet ediyor olabilir. Meşk giderek kelimenin sözlükteki ilkel anlamı olan “genel olarak öğrenim” anlamına geri dönmektedir belki. Her hâl ü kârda aşk gittiği zaman meşk kalır mı? Ve bu “genel öğrenim” de aşksız ise ona artık meşk denebilir mi?
Sayfa 227Kitabı okudu
·
78 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.