Gönderi

Kiyomres Mitolojisi
Fars mitolojisinde varlığın iki asla dayandığını ilk kez söyleyen kişi Kiyomres'tir. Mitolojiye göre bu kişi aynı zamanda ilk halife Adem'dir. Bir görüşe göre de varlığın aslının Yezdan ve Ehrimen olduğunu söyleyen kimsedir. Yezdan ezelidir, kadimdir; Ehrimen ise muhdestir, mahluktur. Fakat bu muhdes nasıl meydana gelmiştir? Mutlak kötülük olan karanlık nurdan -ki mutlak iyiliktir- nasıl ayrılmıştır? Kiyomres mitolojisi soruna çok güzel bir çözüm buluyor ve şöyle diyor: Yezdan kendi kendine "benim karşıtım olsaydı acaba nasıl olurdu, diye düşününce nurun içinden kötü ve bayağı bir düşünce olan karanlık meydana geldi. Bu kötü ve bayağı düşünce nurun tabiatına münasip değildir. İşte o sırada karanlık bu kötü düşüncenin içinden çıktı. Bu düşünce yahut bu karanlık, nur âleminden kopup ayrıldı ve kendini Ehrimen olarak adlandırdı. Nurdan ayrıldı, çünkü düşünce ve tabiat olarak ona muhalifti. Onunla bir arada olamayacağı gibi nur da karanlıkla içtima edemezdi. Böylece aydınlıkla karanlığın askerleri arasında bir muharebe başlamış oldu. Fakat melekler araya girerek onları şu esasa göre barıştırdı; bundan böyle süflî ve aşağı âlem yedibin yıl süresince Ehrimen'e ait olacak, daha sonra burayı Yezdan'a bırakacaktı. Peki karanlıkla aydınlık arasındaki imtizac nasıl hasıl olmuştu? Kiyomres'e göre nur (aydınlık) insanların hayırlı olanlarıdır. Onlar cesetsiz ruhlardır. Hal böyle iken Allah onları Ehrimen'in makamında onlara ceset giydiriyor ve Ehrimen'le savaşmaya başlıyorlar. Cisim gömleğini giymek istemeleri, nur'un askerlerine güç vermek ve Ehrimen'e karşı savaşabilmek içindir. Şayet Ehrimen'i yenip zafer elde ederlerse tekrar nur âlemine geri döneceklerdir. Fakat Ehrimen ve askerlerine karşı mağlup olurlarsa o zaman kıyamet kopacaktır. İşte imtizac sebebi ve kurtuluş sebebi!
Sayfa 268 - İnsan Yayınları
·
25 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.