Gönderi

Tanpınar erkekleri, yaşam dürtüsü ile ölüm dürtüsünün çatış­masıyla, iki zıt, birbirine bağlı ve güçlü kuvvetin iki yana çekme­siyle hareketsiz kalırlar. Bir yanda bitimsiz bir coşkuyla yaşama arzusu, öyle ki yukarılardan hiç inilmesin, cümleler hiç bitmeye­rek her şeyin her şeye benzediği o doruklarda sonsuza kadar ge­zinsin, hiçbir abartı yeterli gelmesin, ebediyetler birbirinin peşin­den gelsin; diğer yanda da sahih ve kendine ait olan dibe ulaşma, orada kalma arzusu, yıkımın, parçalamanın, küller altında Pom­pei'nin, kaldırımda derisi patlamış büyük ve iğrenç bir ceset im­gesinin, Suat'ın, Muhtar'ın, ölümün çağrısı. Şüphenin ve korku­nun kirletemediği, hiçbir sorgulama teşebbüsünde bulunmayan, sadece doymaya çabalayan upuzun cümleler ile şüpheler içinde kıvranan ve yine doyumsuz bir "tahlil ifriti". Bu iki zıt kuvvet el­bette yazarın kadına bakışında da devrededir. Erkekler çoğunlukla kadını hem parçalara ayırıp hem de aşırı değer yüklü sıfatlara bo­ğarak, bütünlenmenin koşulu haline getirip aynı anda bedensel özdeşleşmeyle ona "taşınmanın", onunla bütünleşmenin hayalini kurarak; bakışla, dile dökme çabasıyla, gerçekliğini görmeye ta­hammül edemeyişiyle sürekli onunla uğraşır, onu temel mesele haline getirirler. Ellerinde keskin bir neşter, ihtiyaç duydukları şeyler ışığında, kadını bölerek çoğaltır dolayısıyla çoğu zaman derinleştiremezler. Kadınla, onun tüm gerçekliğini "yerdeyken" parçalara ayırıp bu parçaları sahipsizleştirerek ve "aşırı yüksek­lerde" benzetmelere boğup yok ederek sevişmek gibi bir imkânsızlığın edebiyatıdır Tanpınar'ınki. Zaten günlüğünde apaçık bi­çimde haykırır: "Kadın insan olmamalıydı! " (242). Kadının bü­tünlüklü gerçekliğine, abartılı hayranlık, tapınma, tanrısallaştırma ya da parçalama, oyuncaklaştırma, plastikleştirme hamleleriyle adeta saldırarak, onun insan olmadığı bir fantezi içeriğini açığa çı­karır böylece. Bunu yaparken kullandığı dil, aldığı hazzın doğru­dan kanıtıdır.
Sayfa 123 - Jale Özata Dirlikyapan, Tanpınar'ın Libidinal Akışlarında Yiten KadınlarKitabı okudu
·
1 artı 1'leme
·
96 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.