Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

ÇAĞDAŞ JAPON EDEBİYATI VE YASUNARİ KAVABATA
''Büyük savaşlar yapan ülkelerin edebiyatı, çeşitli yönleri ve çeşitli eğilimleri bir arada barındırabiliyor. Kendine özgü bir yapı taşıyor. Japon Edebiyatı da, dediğimiz özellikleri taşıyan büyük bir edebiyat. Şimdiye kadar bize küçük hikâye çevirileri, Raşomon, Bir Maskenin İtirafları hariç, Japon romanından pek az eser çevrildi. Halbuki bu ülkenin edebiyatının sorunlarıyla, kendi edebiyatımızın sorunları arasında paralellikler bulunmaktadır. Onlar da kendi gelenekleriyle (gerek yaşamada, gerek yazılı edebiyatta) Batı'dan gelen etkiler arasında bocalamakta, bunlardan birini seçmek yerine ikisini kaynaştırmaya çabalamaktadır. Çoğu yazarları kendi geleneksel kültürleri yanında Batı kültürünü de edindiklerinden eserlerinde ikisinin de izleri görülmektedir. 26 Şubat 1936'da yapılan bir hükümet darbesi, sonradan gelişen olayların başlangıç tarihi sayılabilir. Darbeyle, içte ortaya çıkan krizler etkilerini, çok geçmeden dışarda da göstermeye başladılar. 22 tane genç askerin yaptığı bu d*rbe dikt*törlüğe kaymıştı. Yöneticilerin ilk işi, düşünce özgürlüğünü kısıtlamak oldu. Baskı, birçok örgütlerde ve kişilerde tepkiler doğurdu. Bu ortam içindeki edebiyat eserlerinin amacını tek kelimeyle özetlemek istersek ''insancılık'' (hümanizm) terimini kullanabiliriz. Aynı ortamda yazılanlarda dikkati çeken akımların başında nihilizm gelmekteydi, nihilizm, içinde gizli bir çöküşü saklıyordu. 1933-37 yılları arasını kapsayan dönemdeki eserlerin çoğu ideolojikti, ama bunun yanı sıra cinsel temalara da yer veriliyordu. Rintaso Takeda gibi Saihaku anlayışında erotik hikâyeler yazanlara da rastlanıyordu.'' (Sayfa: 5) * Derleyen: Doğan Hızlan * #YasunariKavabata #KarlarÜlkesi #TürkçesiNihalYeğinobalı #DerleyenDoğanHızlan #CemYayınları *
Karlar Ülkesi
Karlar Ülkesi
Yasunari Kawabata
Yasunari Kawabata
Nihal Yeğinobalı
Nihal Yeğinobalı
Doğan Hızlan
Doğan Hızlan
·
34 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.