8/10
·200 syf.··
Beğendi
·
2018 1. kitabı
·
30 günde okudu
·
Okunma: 15 Ocak 2018 15:48
Pek çok kez niyetlenip de okumaya yeltenemediğim bir kitap olmasına karşılık bir o kadar da merak ettiğim romandı kendileri. Kitap başlar başlamaz karakterler ve konu sizi olayların içine çekiyor. Yanlış batılılaşma konusu Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinin ruhunu yansıtacak biçimde işlenmiş. Felatun Bey zengin, züppe bir tiplemedir. Yanlış batılılaşmayı temsil ediyor. Polini adındaki Fransız kadınına servetini harcıyor ve her şeyini kaybediyor. Rakım Efendi ise tam bir Osmanlı beyefendisi. O dönem aydınının ideal tipidir. Felatun Bey’in zıttına, doğru kararlar alarak zenginleşiyor ve aşkta da kazanıyor. İyi ile kötünün çarpışması sentezlenmiş, batılılaşmayı yanlış anlayanlar alaya alınmış. Notre Dame’ın Kamburu eserinde Victor Hugo’nun yaptığı gibi Ahmet Mithat Efendi de sürekli araya girip konunun akışını bozmuş. Üstkurmacalık denilen bu olay, okuyucuyu konudan uzaklaştırır, romanın doğallığını bozar. Olayların bir kurgu olduğunu okuyucuya hissettirmek onu rahatsız eder. Üstkurmaca kulağa hoş gelmez. Yine Notre Dame’ın Kamburu kitabında Quasimodo’ya (kambur) fazla yer verilmemesi gibi bu kitapta da Felatun Bey’e fazla yer verilmemiş. Halbuki Ahmet Mithat Efendi, romanın bir bölümünde, “Hikâyemizin yarısına ortak olan bir kişi.” demiş Felatun Bey için. Bu noktada kitabın ismi farklı olabilirdi diye düşünüyorum ya da: “Adam bırak şu zevk ve eğlence düşkününü be! O şımarığı bu hikâyeye hiç katmamalıydın bile.”
Edebiyat
Felatun Bey ile Rakım EfendiAhmet Mithat Efendi · Dergah Yayınları · 201428,2bin okunma
·
338 Gösterim
3 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
İnceleme güzel olmuş. Tiyatroda izlediğimde Ahmet Mithat efendinin oyuna müdahale etmesi eğlenceliydi aslında, farklı bir tarz oluşturmuştu. Felatun bey oyunda sıkça görülmüştü ve oldukça komikti.
Nes
Gönderi Sahibi
teşekkürler. eğer denk gelirsem ben de izlemeyi düşünüyorum sahneye uyarlanmasını.
Ankara büyük tiyatroda izlemiştim 2 sene oluyor.
Güzel bir eleştiri, her ne kadarda bazı görüşlere katılmasam da sizin fikrinize ve duygularınıza saygı duyuyorum.