Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Hak-Gerçeklik Kavramları
Kur'an'daki tüm kıssaların tarihi gerçekliğe uygun olduğuna ilişkin geleneksel anlayış özellikle bazı kıssalarla ilgili ayetlerdeki hak kelimesini referans gösterir. Buna göre sözgelimi Al-i İmran 3/62. Ayetteki "İşte bu tarihi açıdan gerçek (HAK) bir kıssadır" manasına gelir. Aynı şekilde Kasas 28/3. Ayetteki ifadeler Musa ve Firavun kıssasının tarihi açıdan doğru aktarılmasını belirtir, dolayısıyla bu ayetler kıssaların tarihi gerçekliğine bizzat Kur'an'ın tanıklığı olarak değerlendirilir26. Oysa Kur'an kıssaları bağlamında zikredilen hak veya el-kasasü'l-hak gibi kelimeler ve terkipler doğrudan doğruya tarihi gerçeklik meselesiyle ilgili değildir. Ayetteki, "Müminlere gelince, onlar bunun (ennehu))rablerinden bir hak olduğunu bilirler" anlamına gelir. Ennehu lafzındaki zamir sivrisinek meseline racidir. Kâfirlerin, "Allah'ın böyle bir misal vermesinin ne anlamı var?" şeklindeki ifadeleri, sivrisinek meselini anlamsız, hatta saçma olarak gördüklerine, müminlerin hak nitelemesi ise bu meselin anlam ve amaç taşıdığına işaret eder. Dolayısıyla hak kelimesi burada sivrisinek meselinin tarihi olup olmadığını değil, anlam ve amaç taşıyıp taşımadığını ifade eder.
·
8 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.