Gönderi

Benzer bir süreci din eğitimi üzerinden de takip edebiliriz. 1924’te haftada 2 saat olan ve 2. sınıftan başlayan din dersi, 1926’daki llk Mektep Müfredat Programı ile haftada 1 saate indirilir ve 3. sınftan başlatılır.43 Artık din eğitiminde kullanılan kitapların içeriği, tamamen telifçi bakış açısına göre yazılmıştır ve devrimlere bağlılıktan, ülke sevgisinden, cumhuriyet kanunlarına riayet etmekten, devlet görevlilerinin rehberliğine razı olmaktan, modern teknikleri öğrenmekten, bilimin yol göstericiliğinden, hasta olunduğunda doktora gitmekten, ülkenin ilerlemesi için çalışmaktan ve bunun gibi telifçi tezlerden bahsetmektedir.44 Tüm bu kullanışlılıgına rağmen, 1928’e kadar ilk ve ortaokullarda verilen din eğitimi, bu tarihte ortaokul müfredatından çıkarılır. 1933’te ise ilkokul müfredatından da çıkarılır. Din artık rejimin payandası kılınan haliyle bile sadece köy okullarında öğretilmektedir. 1938-39 öğretim yılında o da sonlandırılacak, Kemalist yorumlu din eğitimi ülke çapında nihayet bulacaktır.45 Üstelik sadece Müslümanların din dersi almalarının önüne geçilmekle kalınmaz, yabancı okullardan da kendi dinlerini öğretmemeleri istenir.46 Din eğitiminin kendisi kadar, din öğretimine dair kitapların yazılması da engellenir. 1935’ten 1942’ye kadar bu konuda bir eser kaleme alınmayacaktır.47 Benzer şekilde telifçi dönemde açılan (1924) ve açıldığı yıl 29 okula ve 2.258 öğrenciye sahip Imam Hatip Mektepleri, 1926 yılında 2 okula ve 278 öğrenciye düşer; 1930’da da, öğrenci yokluğu nedeniyle kapatılır.48 ----------------- 44 Yıldıg Atasoy, Turkey, Islamist and Democracy, I.B. Tauris, 2005, s. 38. Yine bkz. Güven Gürkan Oztan, “Türkiye’de Çocukluğun Politik Inşası”, doktora tezi, Istanbul Üniversitesi, 2009, s. 144. 1927-1931 yıllan arası ilkokul 3-4-5. sınıflarda okutulan din dersi kitapları için bkz. Muallim Abdülbaki, Cumhuriyet Çocuğunun Din Dersleri, Kaynak Yayınları, 2012 [1927]. 45 Elisabeth Özdalga, İslamcılığın Türkiye Seyri, Iletişim Yayınları, 2006, s. 193. Ayrıca şehirlerde 1930’dan itibaren 5. sınıflarla ve haftada yarım saatle sınırlandırılan din dersinden, 1933’teki kaldmlışına kadar, öğrenciler sınava tâbi tutulmaz. Tuğrul Yürük, Cumhuriyet..., s. 85. 46 “Çok şayanı dikkattir ki, Türk mekteplerinden din dersleri kaldırıldıktan sonra, ekserisi papaslar tarafından idare edilen ecnebi mektepleri bu tedrisatı muhafazaya devam etmek teşebbüsünde bulundular. Salâhiyettar Türk makamatı, kendilerini, memléketin kanunlarına riayete ve din derslerini tamamen kaldırmaga davet etti. Büyük Biritanya, Fransa ve Italya Elçilikleri, her biri kendi mekteplerinde din tedrisatı yapılması lehinde dostane teşebbüslerde bulundular. Bu müdahaleler, bittabi Cümhuriyet Hükümeti tarafından vazıh ve kestirme bir red cavabile karşılandı.” Tekin Alp, Kemalizm, Cumhuriyet Gazete ve Matbaası, 1936, s. 108. Benzer şekilde 2596 sayılı “Bazı Kisvelerin (kıyafetlerin) Giyilemeyeceğine Dair Kanun”, 3 Aralık 1934 günü mecliste oybirliği ile kabul edildi. Bu yasa, Katolik ve Ortodoks görevlileri en az hoca ve imamlar kadar rencide etmişti. Bkz. Donald E. Webster, “State Control of Social Change in Republican Turkey”, American Sociological Review, c. 4, sayı 2, Nisan 1939, s. 252. 47 Jâschke, Yeni Türkiye’de..., 5. 83. 1943 gibi geç bir tarihte bile Hz. Muhammed üzerine yazılmış bir kitabın basımı, “gençlik için ‘dini bir zihniyet’ fideligi vücuda getirmemek” mazeretiyle engellenebilmektedir. Age., 5. 144. Dönemin Diyanet Işleri başkanı Ahmet Hamdi Akseki’nin 1950 tarihli raporuna bakılırsa, “26 yıldan beri gençlik gerçek bir din eğitimi görmüş degildir.“ Age., 5. 131. 43 Mevcut ögrencilerin mezun olması için 1932 yılına kadar öğretime devam edilecektir. Yıllara göre okul, hoca ve öğretmen sayılan için bkz. Donald E. Webster, The Turkey ofAtatürk: Social Process in the Turkish Reformation. The American Academy of Political and Social Science, 1939, s. 279. Ayrıca bkz. Mustafa Öcal, “Künye Defterleri’ne Göre Istanbul Imam ve Hatip Mektebi (1924-1930)”, Uludağ Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi, c. 17, sayı 2, 2008, s. 211 Bu okullar ortaokul seviyesinde egitim verir. Lise seviyesinde din egitimi yoktur. Ilahiyat Fakültesı ne talep azlığı bu kopuklukla da irtibatlıdır. A g. e., s. 217.
·
42 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.