Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Tevbenin şartları
Bir kul,bilerek veya bilmeyerek bir günah işlediğinde hiç zaman kaybetmeden hemen tevbe etmelidir.Bu,Allah’ın bir emridir.Lakin onun bu tevbesi nasıl olmalı,tevbesinin geçerliliği için hangi şartlara uymalıdır ? İslam âlimlerimizin genelinin bildirildiğine göre tevbenin temelde “üç” şartı vardır.Bu şartlar şunlardır: 1.Allah için pişmanlık duymak. 2.Bir daha yapmamaya karar vermek. 3.O günahı terk etmek. Tahkik ehli bazı âlimlerimiz ise,tevbenin zikrettiğimiz şartlarına iki madde daha eklemişler ve aslında tevbenin şartlarının “beş” olduğunu söylemişlerdir.Onlara göre dördüncü şart,her amelin kabul şartı olan “ihlas”tır.Yani başka bir amaçla değil,yalnız ve yalnız Allah’ın rızasını kazanma anacıyla tevbe etmek,asla riya ve benzeri şaibelere bulaşmayıp,birilerini razı etme amacı gütmeden Allah’tan af dilemektir.Beşinci şart ise,tevbenin kabul edilen bir zaman zarfı içerisinde olmasıdır.Örneğin öleceğini anlayan bir kimsenin tevbesi -tevbenin kabul edilecek bir zaman zarfı içerisinde olmamasından ötürü - makbul değildir. Rabbimiz şöyle buyurur: “ Kötülükleri işleyip dururken,ölüm kendisine geldiği zaman ‘Ben şimdi tevbe ettim’ diyenler ile kâfir olarak ölenlerin tevbesi makbul değildir.İşte onlara elem verici azab hazırlamışızdır.” (Nisâ,18) Tabii ki zikredilen bu şartlar,Allah ile bizim aramızda olan günahlar içindir.Eğer işlenilen günah;gıybet,iftira,gasp gibi bir kulun hakkı ile alakalı ise,o zaman bu şartların yanına bir altıncısı daha eklenir.O da “helallik dilemek” tir.Kul hakkı ihlali söz konusu olduğu zaman kişinin hak sahibi ile helalleşmesi ve kendisini ona affettirmesi gerekmektedir.Çünkü o hakkın sahibi Allah azze ve celle değil,bilakis o şahıstır. İşte bu saydıklarımız,işlemiş olduğumuz günahların Allah tarafından affedilmesi için Kur’an ve Sünnet’te bize bildirilen şartlardır.Bu şartları yerine getirenlerin affedilmesi umulur.Şartları yerine getirmeden affedilmeyi bekleyenler,tıpkı abdest almadan namaz kılan kişi gibidirler.Bilmek gerekir ki şartın yokluğu,meşrutun da yokluğunu gerektirir.Böylelerini kıyamette Allah ya lutfuyla affeder ya da adaleti gereği azaplandırır. İşi ihtimale bırakmanın cahillerin ameli olduğunu hatırlatmaya bilmem gerek var mıdır ?!
·
19 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.