Müzik doğrudan doğruya duyularımıza ve sadece duyularımıza etki eder (sözlü şarkıda bile "ifadeninkinden önce
gelen bir hoşluk" vardır). Ama zihin duyuların hazzına burnunu sokar: Belirli anlamı olmayan seslerde "çeşitli nesnelerle, doğanın çeşitli etkileriyle ilişkiler, benzerlikler arar [ ... ] en küçük benzerlikler, en zayıf ilişkiler ona yeter".
"Güzel ustalar"ın aynı fiziksel nesneyi
resmetmeye çalıştıkları parçalara bakılsın, diye yazmıştı Morellet,
"her zaman ya da neredeyse her zaman görülecektir ki bu parçaların benzer bir yürüyüşü vardır ve ya muvmanda ya ritimde, ya aralıklarda ya modda ortak bir şey vardır". Chabanon örnekler ekler:
Bir derenin uğultusunu aktarmak için iki notanın zayıf ve sürekli salınımı; bir yıldırımı, rüzgarın gücünü ya da şimşeğin çakmasını ifade etmek için yükselen ya da alçalan notaların fişeği; deniz için
teksese oynayan ve ezgiyi yuvarlayan çok sayıda bas, vb.