Gönderi

BUGÜ NKÜ İSLAM. İslamın Kuzey Afrika ve Ortadoğu'da yerleşmesi ve Sahara'nın güneyinde yayılması devam ediyor. Asya'daki Müslüman sa- yısı, yukarıdaki harita ve yandaki grafikte Hindistan ile ilgili verileri karşı­ laştırınca da görülebileceği gibi, görece zayıf bir ağırlığı olmakla birlikte ol- dukça büyük miktardadır. Göçler, İslamın geleneksel olarak yerleştiği alan- lar dışında önemli bir Müslüman cemaatinin varlığını açıklıyor. İslamın Amerika Birleşik Devletleri'nde yayılması bu ülkede Müslümanların dörtte birini temsil eden siyah Amerikalıların (black muslims) varlığına ve Batı Av- rupadakine göre daha yeni olan Müslüman ülkelerden gelen göçlerin artışı­ na bağlı. Batı Avrupa'da ise, iki veya üç kuşaktır Mağripliler Fransa'da, Türkler Almanya'da ve Pakistanlılar İngiltere'de yaşıyor. İslam, birliği sağ­ layan bir etken mi yoksa, çoğul olarak islamlardan söz etmek mümkün mü sorularını kendi kendimize sormamıza yol açan bir takım nedenler var. Bunlar, İslamın dayandığı kültürel temellerin çeşitliliği, farklı yerel gelenek- lerle bileşimi, bölge ve siyasal rejimlere göre değişen bireysel ve toplumsal etkisi, bunlara ek olarak ritüellerin ve inancın kaynağı, aynı zamanda top- lumsal ve ahlaki kurallar bütünü olan Kuran'ın farklı yorumlara elverişli ol- masıdır. Her halükarda, İslamın ruhani ve dünyevi olanı iç içe geçirme ge- leneğine rağmen iki şeyi karıştırmamak gerekir. Bunlardan ilki en hoşgörü­ lüsünden en yobazına, en moderninden en köktencisine kadar farklı akım- ları barındıran İslam, ikincisi ise tarihsel gerçekliğe uymayan ideal bir Müs- lüman şehri yeniden kurmayı amaçlayan ve Müslüman hukukunu (Şeriat) katı şekilde uygulamak isteyen ideoloji, yani İslamcılıktır. '·
·
10 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.