Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hale Betül Çevik

Hale Betül Çevik
@halebetulcevik
Yüksek Lisans
Kırıkkale-İzmir
izmir, 24 Şubat 1998
10 okur puanı
Mart 2023 tarihinde katıldı
İtalyanca tamı tamına onu kullanan insanların düşündüğü şeydir. Tarihçi için insanın bakışı en son bakıştır. Tanrı'nın İtalyanca hakkında ne düşündüğü, tarihçinin sormaması gereken, yanıtlayamayacağını bildiği bir sorudur.
Sayfa 99 - Vico'nun tarih felsefesiyle ilgili
Reklam
Gelenek, bu yüzden “bugünde yaşayan geçmiş”tir.
Bir tohumdan çiçek nasıl çıkarsa, şimdiki zaman geçmişten o şekilde gelir.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
İlk Hristiyan düşüncesinde henüz hoş görülen tözler bile Eskiçağ düşünürlerinin tasarladığı tözler gibi gerçekten töz değildir. İnsan ruhuna hala töz denir ama artık o, Tanrı'nın belli bir zamanda yarattığı bir töz olarak tasarlanır ve sürekli varoluşu için Tanrı'ya bağımlıdır. Yavaş yavaş, Hristiyanlığın mayası tuttukça, bu yarı tözler bile yok olmuştur.
Sayfa 80
Thukydides tarihsel düşüncede Herodotos'un izleyicisi değil, Herodotos'un tarihsel düşüncesinin tarih dışı güdülerle kuşatılıp boğulduğu adamdır.
Sayfa 61
Reklam
Roma "öncesiz-sonrasız kent" diye betimlenir. Roma'ya niye böyle denir? Çünkü halk da Roma'yı Livius'un düşündüğü gibi düşünür: Tarihsel olmayan bir biçimde ve tözsel olarak.
Sayfa 76
Herodotos tarihin babası olabilir ama Thukydides psikolojik tarihin babasıdır.
Ama belli bir tarih bir kuşağın otobiyografisiyse, o kuşak geçip gidince yeniden yazılamaz, çünkü dayandığı kanıt yok olmuş olacaktır. Bir çağdaşın o kanıta dayandırdığı yapıt hiçbir zaman düzeltilemez ya da eleştirilemez ve hiçbir zaman daha geniş bir bütün içinde eritilemez, çünkü o bir sanat yapıtı gibidir, bir heykelin ya da bir şiirin biricikliğini ve tekliğini taşıyan bir şeydir. Thukydides'in yaptığı bir ktema es aiei'dir (kalıcı mülk). Herodotos'unki ise şanlı işleri, sırf o işleri yapan kuşak ölüp gittiği ve iş bir daha hiç yapılamayacağı için, zamanın unutuşundan kurtarmak üzere yazılmıştır.
Hemen hemen denebilir ki, eski Yunanistan’da sanatçıların ve filozofların olduğu anlamda tarihçi yoktu; ömürlerini tarih incelemesine adamış insanlar yoktu; tarihçi yalnızca kuşağının otobiyografıydı ve otobiyograflık bir meslek değildi.
Sayfa 58
Platon, doğru sanının yaşamın sürmesi için bilimsel bilgi kadar yararlı olduğunu belirtmiştir.
Sayfa 53
Reklam
Dünyadaki her şey değişiyorsa böyle bir dünyada aklın kavrayacağı ne vardır?
Sayfa 51
Kendinizi bilmeniz, ilk olarak bir insan olmanın ne demek olduğu bilmeniz, ikinci olarak, olduğunuz insan olmanın ne demek olduğunu bilmeniz, üçüncü olarak, olduğunuz insan olmanın ve başka biri olmamanın ne demek olduğunu bilmeniz anlamına gelir.
Sayfa 41
Arkeolojik araştırmaların kanıtladığı gibi, dinsel betimlemeler ancak 40 ya da 50 bin yıldan beri vardır. İnsan, çok kez yırtıcı hayvanların kaba gücüne karşı koyamadığı ve kendi yaşamı avdaki talihine bağlı olduğu için, yabanıl hayvanlara olağanüstü nitelikler yakıştırmaya koyuldu. Hayvanlarla kendisinin ortak atalardan geldiğini, hayvanın etini ve derisini feda ederek, kendisini yaşattığını düşünüyordu. Klanın atalarını ve koruyucu ruhlarını bazı hayvanlarda görme olayı, totemizm adını aldı. İnsanlar yalnızca hayvanları değil, otları, ağaçları da totem, yani klanların ataları ve koruyucuları olarak görmeye başladılar daha sonra. İnsanın ilk dini budur.
Seramik kültürü öylesine önemli ki, seramiğin çeşit ve süsleme biçimlerine bakıp o çağda bölgeler arasındaki etkilenmelerin ya da istilaların yönünü belirleyebiliyoruz çoğunlukla.
İklimin Kuzey Yarımküre’de sıcağa doğru kesin değişimi, giderek büyük buzulların da kaybolması, yaşamı baştan aşağıya değiştirdi; ve bitki örtüsü ile hayvansal tablo bugünkü biçimini aldı. Başlarda, hiç olmazsa Batı Avrupa’da, iklimdeki bu yumuşama insanların yaşamını da hemen kolaylaştırmış olmadı. Tersine rengeyikleri kuzeye, Baltık bölgesine doğru çekilince avlanmanın başlıca kaynağı kurudu ve beslenme güçlükleri başladı. İnsanlar, balık avcılığı ve yiyecek toplayıcılığıyla yetinir oldular. Sanat da gerçekçi niteliğini yitirir bu arada; kuru bir sembolizme varır. Yazıya doğru gelişimin yolu açılmıştır.
45 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.