"...insan önce kendisi yaşamayı öğrenmeli, ondan sonra başkalarını kınamaya kalkışmalıdır!"
Ayy, "Yer Altından Notları" geçen okuyup bitirmiştim ve İncelemesini henüz yazma fırsatı bulabildim.
Tabii böyle güzel bir esere İnceleme yazmadan geçemem..
Yine Dostoyevski ve yine güzel bir çalışma..
Evet evet fakat şöyle bir şey de var;
"Yer Altından Notları" okuduktan sonra bazı okuyucaların depresif bir hâl takındıkları, bilindik çalkantılar arasında..
Oysa ki bu kitabı okurken, toplum ve toplumlar hakkında, Dostoyevski'nin derin analizler ve tahliller yaptığını mutlak surette fark ediyorsunuz.
Bireyler arası güven sorunu ve zorbalık, topumun içerisindeki kırılmalar ve insan ilişkileri, ötekileştirilmiş hayatlar ve maddiyatın bireyleri nasıl ayrıştırdığı vb...
Ve Dostoyevski bunlardan söz ederken garip bir şekilde kendini izole ediyor...
Ki bu da, olayları ve kişilik analizlerini yapması açısından aslında ona en büyük olanağı sağlıyor.
Ah hayır, spoiler yok.
Şiişştt!
Zaten bir solukta okunabilecek bir kitap ve belli başlıklara ayrılmış, akıcı bir üsluba sahip. Okumak isteyenler kavesini hazırlasın derim.
Satırların arasında yolculuğa çıktığınızda, bahsedilen ortamın ve mekanın kasvetli havasını, yağan sulusepkenin soğuğunu hissedeceksiniz.
Ay "sulusepken" dedim of spoiler oldu bu ama.
Tamam tamam bu kadarı kâfi...
Gerçek anlamda tavsiye ediyorum. Okumak isteyenler üzerini sıkı giyinsin; (!) maaalûm, sukusepken yağıyormuş ya haniii.
Hadi keyifli okumalar...
🩷🩷🩷