Selçukluların maveraunnehirden Harizm’e göç ettiklerini Cend hakimi Şahmelik haber almıştı. Selçukluların Oğuz yabguluğundan uzaklaşarak göç ettikleri ve Selçuk Bey’in mezarının bulunduğu cend şehrinin hakimi Şahmelik yine Selçukluları cend şehrinden uzaklaştıran kişiydi.Fakat Selçukluların da ona çok acı günler yaşattıkları anlaşılıyor. Bu sebeple Selçukluların Harizm topraklarına girip konduklarına haber alan Şahmelik kalabalık bir ordu ile Çöl yolundan süratle Harizm geldi ve tan atarken Selçuklulara baskın yaptı. Selçuklular pek gafil avlanmıştı. kaynakta Selçuklulardan 7-8 bin kişinin öldürüldüğü,çok kadın,çocuk ve atın tutsak alındığı bildiriliyor.Selçuklular acınacak bir halde Ceyhun’un öbür tarafına geçtiler ve ribat-ı nemek’e kondular onların atlarının bile değerleri yoktu. O kadar perişan bir durumda idiler ki yakındaki bir köyün gençleri onları öldürmeyi bile düşünmüşlerdi.
Selçuklular gerçekten büyük bir felakete uğramışlardı pek çok adamları ölmüş çoluk çocuklarının bir kısmını göçkünleri ve davarlarının pek çoğunu da düşman alıp götürmüştü. Fakat buna rağmen onlar bu felaketin altında ezilmeyerek çarçabuk kendilerini toparladılar. Kısa zamanda yine başlarına oldukça mühim bir kalabalık toplandı. bunlar Oğuz yurdundan gelmişlerdi. “”BU husus şüphesiz selçukluların kendi eldaşları arasında eskiden beri nüfus ve itibar sahibi bir aile olmalarından ileri geliyor””