Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

5 Konferans

Ahlak Denen Bilmece

Heinz Heimsoeth

Ahlak Denen Bilmece Sözleri ve Alıntıları

Ahlak Denen Bilmece sözleri ve alıntılarını, Ahlak Denen Bilmece kitap alıntılarını, Ahlak Denen Bilmece en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Friedrich Nietzsche şöyle diyor: "Ahlak sorunlarını görmek ve göstermek, işte bence, yeni ödev ve en önemli şey bu! Bunun, şimdiye dek süregelen ahlak felsefesinde gerçekleştirilmiş olduğunu yadsıyorum.''
Andre Gide okumaları
Nietzsche'nin etkisiyle, Andre Gide: "L'immoraliste" (Ahlaksız) adlı kitabını ve bu kitaptaki esas kahramanı tasarlayıp ortaya koymuştur; nitekim, öbür yapıtlarında Gide, ahlaktaki buyruk ve yasaklardan ötürü herkesin övdüğü ya da aşağıladığı şeylerin arasındaki karşıtlıktan hiç de etkilenmez görünen birtakım insanlar sahneye çıkarmıştır.''
Reklam
Pratik akıl bize; ''insan, eninde sonunda incelmiş akla dayanarak öbür canlıların üstüne çıkmış bir hayvandır.'' düşündürmektedir. Bu tutum ahlakı şekillendirdiği için birlikte yaşayan insanların, eylemleri, iyi ile kötü, soylu ile bayağı, doğru ile eğri olup olmadıklarına göre şekillenmektedir ''pratik akılları'' sayesinde.
Nietzsche'ye göre, yapılması gereken şey: ''İnsanlığı ahlaktan kurtarmak, ahlakla birlikte suç düşüncesini ve ceza kavramını dünyadan çekip çıkarmaktır.''
''Vicdanın adı verilen şey de ne? diye kendi kendine sorma eylemi - bütün bu ahlak felsefesi soruları pek çok kez ilk başlangıçta kalakalmaktadırlar.''
Pratik aklın ortaya çıkışı
''İnsan, kuramsal akıldan, yani seyreden akıldan önce, insanın o öteki yetisi gelmektedir: bu da, insanın, kendi yaşamı ile dolayındaki dünyayı, doğrudan doğruya kendisinin tasarlayıp koyduğu amaçlara göre biçimlendirme yetisi, planlar yaparaktan, titizce davranaraktan, düşünüp taşındıktan sonra amaçlara vardıran araçları seçme yetişidir.''
Reklam
İnsan, yaratıcı bir uyartıya dayanarak, kendi kendine bir takım erekler saptayıp yasalar koyan bir canli varlıktır; işte, bu erkeklerle yasalar, sonradan insanın kendisini bağlamakta ve yaşayışını biçimlendirmektedir.
"Ahlâklılığı eleştirmek, ahlaklılığın yüksek bir basamağıdır", işten Nietzsche'nin başka bir notu böyle bir demektedir; başka bir nota göre ise: "ahlaklı yaşayabilmek için, kendimizi, ahlaktan kurtarmamız gerekmektedir."
"İyi ile kötünün ötesinde" bir savaş çağrısıdır, bir savaş çağrısı olarak da yalnızca bir önplandadır, ahlak görüşlerimiz üzerinde daha derin ve temelden bir düşünceye zorla yol açmak amacıyla, bile bile meydan okumak amacıyla ortaya konmuştur.
Bir kezcik kendimden sözaçmama izin verirseniz, size birşey söyleyeceğim: onaltı yaşındayken, ben de bu Stirner'i hayranlıkla okudum; okur okumaz da yaşama gerçeğine ilişkin, aslında birer delisaçması olan, daha sonra da ateşe atılıp yakılan birtakım konuşmalar tasarladım. Stirner'deki düşüncelerin, insana, hiç de çok şey kazandırdığı söylenemez
Reklam
Nietzsche
"ahlaklı yaşayabilmek için, kendimizi, ahlaktan kurtarmamız gerekmektedir."
Hiçbir ulus, hiçbir çağ, bu dünyayı bir bakışta kavrayamaz. Her birinin kendi görüş-noktası, dolayısiyle de, bu bakış açısına yapışık darlığı vardır.
Bütün toplum yaşayışımız, kültürümüz, ahlak istekleriyle toptan çelişik olan ve kendi kendimize gerçekten açtığımızda yüzümüzü kızartan birtakım koşullara dayanmaktadır.
İnsanda ruh diye ileri sürülen şey, cisimden türetilmiş birşey olacak olursa, bundan ne çıkar? İşte materializm böyle düşünmektedir.
ahlak, hiçbir zaman olmuş bitmiş bir şey değildir; tersine, ahlak yaşayışı hep bir oluş, bir yeniden oluş içindedir.
69 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.