Anadolu Aleviliği

Anton Josef Dierl

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Hristiyanlar için bir humanist olarak İsa ne ise Aleviler için de Ali aynı anlamı taşımaktadır. Tanrı o zamanlar bir delikanlı olan Ali'nin yüzünü almıştır. Tanrı, Ali'nin sesi ile konusmaktadir.
Dualar ve ibadet sadece insanın duygularının tatmin edilmesine yarar. İnsan ne kadar hayvansal duygulara sahip bir varlık ise, içsel sağlamlık kazanmak için o derece çok duaya ve ibadete ihtiyaç duyar. Fakat aslında her ikisi de Tanrı için yararsızdır. Tanrı’ya gerçek ibadet, Tanrı’nın gözle görülür sureti olan doğa ve bütün öbür olgular hakkında bilgi edinmek ve bununla övünmektir.
Reklam
İbadet edilecek varlık Ali'dir, Muhammed ya da Tanrı değil.
Kamil insan konuşan Kuran'dır. Kamil insan kutsal kitabın üzerindedir. O, iyinin ve kötünün ötesinde olan insanüstü bir in­sandır. Bu nedenle de neyin iyi neyin kötü olduğuna karar vere­bilir. Aslında kutsal olarak adlandırılan kitaplar kutsal değildir; dinsel edebi ürünler, bilgi kaynaklari, insanın sezgisel zekasının sonuçlaridır. Muhammed'in Kuran'daki hükümlerle yaptığı gibi, kamil insan, bir kutsal kitabın hükümlerini, kural­larını, emirlerini ve yasaklarını kaldırabilir. Kamil insan insan topluluklarında o güne kadar geçerli olan yasaları , ibadet ve yaşam biçimlerini kaldırabilir, değiştirebilir. Anadolu Aleviliği­nin ideolojik yaratıcısı Hacı Bektaş ( 1 248- 1 337) şeriatı, cinsi­yet ayrımını, kadının sosyal ve dinsel olarak ikinci sınıf sayılmasını, örtünmesini, zorunlu orucu, zorunlu haccı ve zorunlu öbür ibadet biçimlerini işte böyle kaldırmıştir.
İnsan bilgi sayesinde kendisini açımlar; bu nedenle gerçek günah bilgisizliktir.
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.