Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Arap Dünyasında Köktencilik

Richard Hrair Dekmejian

Arap Dünyasında Köktencilik Sözleri ve Alıntıları

Arap Dünyasında Köktencilik sözleri ve alıntılarını, Arap Dünyasında Köktencilik kitap alıntılarını, Arap Dünyasında Köktencilik en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
çoğu grubun 'İhvan' terimini kullanışı dikkat çekici
Mısır'da Müslüman Kardeşler'le irtibatlı çoğu grubun 'İhvan' terimini kullanışı dikkat çekicidir. Mısırlı gruplar arasında, 'cemaat' veya 'cemiyyet' (toplum) kelimeleri tercih edilirken, Şii grupların' 'hizb' (parti) terimine eğilim gösterdikleri görülüyor.
Namussuzluk, tekelcilik ve faiz yoluyla para kazanımı
İslam özel mülkiyeti tanır, ancak toplumun refahına uygun olarak bunu sınırlar,. Namussuzluk, tekelcilik ve faiz yoluyla para kazanımı yasaktır.
Reklam
ahlaki davranış, sosyo-ekonomik adaleti belirler.
İslam, insan yaşamım manevî ve maddî bir birlik olarak kabul eder. Bu nedenle ahlaki davranış, sosyo-ekonomik adaleti belirler. Bütün zenginlik (mal) topluma ve nihaî olarak Allah'a aittir; insan yalnızca serveti kullanır ve çalışmasıyla kazanır.
"Şeyhu'l İslâm"
İbn Teymiyye, Sünni köktenciliğin en üstün münezzir'i (teorisyen) oldu. Takipçileri, O'na, hürmetlerinin bir ifadesi olarak "Şeyhu'l İslâm" sıfatını verdiler.
İbn Teymiyye'ye göre cihad etmek,
İbn Teymiyye'ye göre cihad etmek, hacdan, namazdan ve oruçtan daha yüksek bir sorumluluktu.
Çağdaş İslâmcı teorisyenler
Çağdaş İslâmcı teorisyenler kendilerini Kur'an'a, İslâm'ın ikinci ve üçüncü asırlarına kadar uzanan tanınmış ve tanınmamış yazarların yorumlarına ve hadis derlemelerine dayandırırlar.
Reklam
her İslâmî tepkinin karakteri, kendi kriz çevresinin zorunlulukları
her İslâmî tepkinin karakteri, kendi kriz çevresinin zorunlulukları ve dirilişçi liderin şahsiyeti tarafından tayin' edilmiştir. Örneğin, İbn Hanbel'in İslâmî köklere yönelik çağrısının ana katalizatörü Abbasi toplumunun ahlakî çöküşüydü. Benzer şekilde, îbn Abdülvahhab'ın köktenciliği, Arap yarımadası'ndaki Müslüman toplumun ahlakî dejenerasyonundan doğmuştu.
Şüphesiz çoğu Müslüman, Emevi, meşruiyetini kabul etmemiştir
Şüphesiz çoğu Müslüman, Emevi, meşruiyetini kabul etmemiştir; zira, Muaviye'nin babası Ebu Süfyan Peygamber'le savaşmış ve Ebu Süfyan'ın çocukları, imânları için değil, iktidar elde etmek amacıyla, rahatları için İslam'a girmişlerdir.
en yetkin kaynaklan kabul edilen altı fıkıh kitabı
İslam düşüncesinin zinciri Kur'an ve yazılı sünnetin (ahadis) en yetkin kaynaklan kabul edilen altı fıkıh kitabıyla -Buhari, Müslim ibn el-Haccac, Ebu Davud, Tirmizi, İbn Mace ve Nesei- ilaveten, gelenekçi sayısız imam ve kadı'nın yorum ve görüşleri köktenci yazarlar tarafından sık sık zikredilir. Harun el-Reşid'in büyük kadısı (kadı el-kudat), Ebu Hanife ve Malik b. Enes'in talebesi Ebu Yusuf (ö. 798) bunlardan biridir.
Geçmişteki günümüz Suriye
1980 boyunca Esad ile İslamcıların çok tehlikeli bir savaşın içinde oldukları görülüyor. İhvan'ın Sünnileri rejimin aleyhine döndürme gayretleri bir dereceye kadar başarılı olmuş, ancak Alevi, toplumu güvenliğinden endişe ederek Başkân Esad'ın arkasına toplanmıştı. Yine de rejimin, isyanı bastırmış ve İhvan ile müttefiklerine ağır bir darbe indirmiş olduğu açıktı
Sayfa 132Kitabı okudu
Reklam
Kutub'un eksensel rolü ve tesiri
Geçmişe nazaran Seyyid Kutub, İhvan; ve ÎKÖ, El-Tekfîr ve El-Cihad arasında vazgeçilmez bir halka olarak durur. Şüphesiz, militan bir ideolog olarak, İhvanın körelen köktenciliğinden 1970'lerin ,genç ekstremizmine olan nesil akışına önderlik etmiştir. Kutub'un eksensel rolünü ve yeni militanlar üzerindeki tesirini niteleyen üç özellik vardır: (1) bir teorisyen olarak, İslamcı ideolojinin yeniden doğuşu ye yönelişinde güçlü bir tesir yaptı; (2) eski İhvanın seçkin bir üyesi olarak, İhvanla inatçı kolları arasında örgütsel sürekliliği sağladı; (3) bir aktivist olarak devlete meydan okuyuşu ve ölümü, genç militanlar için taklid edilmesi gereken bir şehadet örneği ortaya, koydu.
Sayfa 103Kitabı okudu
Suudi Arabistan, Fas, Ürdün, Körfez Devletleri ve Sudan
Monarşiler, kabile uzlaşmalarıyla güçlenen geleneksel bir islami çatıda tedrici'ci siyasetler izliyorlar. Bu nedenle İslam, elit sınıfın resmi ideolojisi, kendilerini meşrulaştırma aracı ve devlet dini olarak değişen derecelerde kullanıldı. Etraflarını geleneksel meşruiyet hâlesiyle sararak bu rejimler, İslam'ı bir başkaldırı ideolojisi olarak kullanan muhalefet çabalarını bastırmaya çalışıyorlar.
Esad sonrası dönemde bile, İslamcıların iktidarı ele geçirmeleri
Esad sonrası dönemde bile, İslamcıların iktidarı ele geçirmeleri zor olabilir. Şüphesiz İhvan'ın, Suriye'nin Hıristiyan, Dürzi, İsmaili, Kürt ve Alevi azınlıklarını, bir de bunlara ilaveten çoğu Sünni'yi "İslami bir düzenin, Baas rejiminden daha iyi hizmet vereceğine" ikna edebilmesi çok güç;
Sayfa 142Kitabı okudu
gerek pasif gerek militan yeni İslamcı gruplar,
Hakları ellerinden alınmış statülerine rağmen, gerek pasif gerek militan yeni İslamcı gruplar, yerel kriz şartlarına tepki olarak bütün Arap ülkelerinde mantar gibi türemeye devam ediyorlar. Bir kural olarak bu gruplar, özel İslâmî görüşlerini yaymak için etraflarına az sayıda taraftar toplayan karizmatikler tarafından kurulur. Zamanla daha militan gruplar otoritelerle çatışma içine girerken, bazdan da ideolojik militanlıklarını kısarak büyüklüklerini artırır ve siyasi parti şeklini alırlar.
Sosyal hareketlilik için bir mekanizma olarak İslamcı ideoloji, manevî kurtuluş arayanlar için politikadan bir kaçış sağladığı kadar, siyasî bakımdan memnuniyetsizleri de barındırıyor.
54 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.