Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Arap Dünyasında Köktencilik

Richard Hrair Dekmejian

Arap Dünyasında Köktencilik Sözleri ve Alıntıları

Arap Dünyasında Köktencilik sözleri ve alıntılarını, Arap Dünyasında Köktencilik kitap alıntılarını, Arap Dünyasında Köktencilik en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sufi İslam
İnziva ve mistisizm vasıtasıyla ruhi kurtuluşu vurgulayan Sufi İslâm, köktenciler tarafından zıt kutuplar olarak kabul edilir. Sufilerin iç maneviyatları genellikle, İslâmî inançların liberal yorumu içinde Allah'la birlik için kişisel bir arayışı vurguluyor. Onların tam aksine köktenciler ise, toplumu yeniden şekillendirecek ve mutluluğu kazandıracak araçlar olarak siyasî aktivizmle birlikte İslâm'a sıkı bağlılığın üzerinde duruyor.
Avrupalı emperyalist güçler karşısında Osmanlı ve Fars güçlerinin
Son üç yüzyıl boyunca, İslâm, dünyası büyük dahili ve haricî krizlerle darbe yedi. Avrupalı emperyalist güçler karşısında Osmanlı ve Fars güçlerinin, tedricen çöküşü, temel İslâmî akideleri yeniden sorgulama yolunda süregelen bir araştırma isteği uyandırdı.
Reklam
Çağdaş İslâmcı ideologlara göre İbn Teymiyye,
Çağdaş İslâmcı ideologlara göre İbn Teymiyye, İbn Hanbel'den sonra günümüz köktenciliğinin en seçkin habercisidir. Selefi gibi, îbi Teymiyye de militan teorisyenlerin ve aktivist inanç savunucularının simgesiydi. O, Kur’an, sünnet ve ilk İslam toplumunun uygulamalarımdan başka otorite tanımıyordu; bid’atlere, şeyhlere tapınmaya ve türbeleri ziyarete şiddetle muhalefet etti.
köktenci teorisyen-aktivistlerin prototipi
Katı geleneğin en başta gelen savunucusu İbn Hanbel (Ö. 855), günümüz Sünni köktenciliğinin en önemli habercisidir. İbn Hanbel'in hukukî yorumlarının derlemesi, işkence çekmeye hazır oluşu, ve şahsî militanlığı, O'nu, bugüne kadar tekrar tekrar örnek alınan, köktenci teorisyen-aktivistlerin prototipi yaptı.
îbn Hanbel Sünni köktenciliğin ilk önderi olarak ortaya çıktı
Halife Memun döneminde. Mutezile doktrini devlet ideolojisi oldu (827). Mutezile, Kur'anî vahyin üzerinde aklın üstünlüğünü iddia eden rasyonalist bir mezhep halini aldı. Memun, Mutezilî resmi dogmasına itaati sağlama almak için, bir engüzisyon mahkemesi (mihne) kurdu. Bu, Ahmed İbn Hanbel yönetiminde bir halk muhalefetini ve yeni bir köktenci dalgayı doğurdu. İbn Hanbel mahkeme edilmesine ve hapse atılmasına rağmen, İslâmî geleneğe uzlaşmaz bağlılığından dönmeyi ısrarla reddetti. Sonuçta, îbn Hanbel Sünni köktenciliğin ilk önderi olarak ortaya çıktı.
geçmişi yeniden kurmaya çabalarlar
Bu nedenle, tarihin ağırlığı İslamcı ideologlar üzerindedir, zira köktenciler, geleceğe şekil vermek için, bugünün kriz ortamında geçmişi yeniden kurmaya çabalarlar.
Reklam
aşırı tutucu Takıyyûddin Ahmed ibn Teymiyye
aşırı tutucu Takıyyûddin Ahmed ibn Teymiyye (1263-1328) ve arkadaşlarının önderliğinde radikal militan İslâmî bir tepki, ortaya çıkardı.’ İbn Teymiyye'nin militan mesajı, her ikisi de Sünni köktenciliğin önemli şahsiyetleri arasında sayılan, talebesi İbn'ül Kayyım el-Cevziyye (ö. 1350) ve İmadüddin ibn Kesir (ö ,1373) tarafından ebedileştirildi.
Kaddafi'nin Yeşil Kitabı
İslam hukukunun alanı, Kaddafi'nin insanlığın problemlerini çözecek yeni bir devrimci doktrinin simgesi olarak gördüğü Yeşil Kitap'tan çıkarıldı. Bu esnada. Peygamberin sünnet'ini ve ulemanın geniş çaplı yorumlarını reddederek, Kur'an'ı temel aldı. Bu anlamda Kaddafi, İslam anlayışını, yalnızca Kur'an'a dayanan kendi ictihad'larından çıkartan bir "asıl" köktencisidir.
Müstaz'afin'in önemli örnekleri
Müstaz'afin'in önemli örnekleri, Suudi Arabistan'ın İhvan savaşçıları ile Humeyni'nin taraftar kitlesidir. Devrimci hararet ortamında müstaz'afin, genç ve alt-orta sınıf yerli unsurlarla birlikte, ordunun ve sivil müttefiklerinin muhtemel bir iktidarı ele geçirişlerinde kitle desteğini ve savaş gücünü sağlamaya yatkındır.
Arap toplumunun gelenekçi kesimleri;
Arap toplumunun gelenekçi kesimleri; çeşitli küçük burjuva ya da 'orta' meslekî gruplar olan bürokratlar, esnaflar, öğretmenler, memurlar, zanaatkârlar ve küçük toprak sahiplerinden oluşur.
Reklam
Bağlılık Yemini
Her yeni üye şu sloganda somutlaşan bağlılık yemini ediyordu: "eylem, itaat, sessizlik."
Osmanlı sultanları ile Peygamber arasında bir şecere bağı olmaması
Osmanlı sultanları ile Peygamber arasında bir şecere bağı olmamasına rağmen, Sultan I. Selim. Mısır'ı fethinden (1517) sonra halife unvanını aldı. Sonraki sultanlar da kendilerini halife olarak ünvanlandırırlarken, onların bu ünvanı kullanışları Osmanlı hakimiyet sahası dışında daima kabul görmedi.
Emevilerin ahlâkî çöküşüne ilk tepki
Emevilerin ahlâkî çöküşüne ilk tepkinin yine bir Emeviden, Halife II.. Ömer'den gelmiş olması önemlidir....Genç Halife Ömer'in faaliyetleri, zehirlenerek öldürülmesiyle kısa sürdü (ö. 720)
Kutub'un teorilerinin şekillenmesinde özellikle tesirli oldular.
Yirminci yüzyıl yazarları arasında, Hasan el-Benna ve Ebu'l Ala Mevdudi, Kutub'un teorilerinin şekillenmesinde özellikle tesirli oldular. O'nun Hakimiyet -Allah'ın yeryüzündeki otoritesi- kavramı Kur'anî dayanaklardan yoksun olduğu için eleştirildi. Kutub Hâkimiyet fikrini, daha geniş bir kavram olan ve îlahi güç ya da egemenlik anlamına gelen Uluhiyyet'den ye alakâlı terimler olan, sahiplik ve yönetim anlamına gelen rububiyyet ve rabbaniyyet'den çıkardı. Bu ifadelerle Kutub, ondördüneü yüzyıl kriz teorisyenleri olan İbn Teymiyye ve îbn Kayyım el-Cevziyye'nin köktenci teolojisini canlandırmaya çalışıyordu.
Sayfa 104Kitabı okudu
İhvan'ın manevi ve siyasi tesiri
Mısır kökenli olmasına rağmen, İhvan'ın manevi ve siyasi tesiri hemen bütün Arap ülkelerinde ve daha da ötesinde görülebilir. Şüphesiz, çağdaş Sünni İslami köktenciliği ve Arap ülkelerindeki göstergelerini muhakeme etmek, İhvan'ın kökenlerini ve gelişimini tam olarak anlamadan mümkün değildir.
54 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.