Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi

Fatma Acun

Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi Gönderileri

Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi kitaplarını, Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi sözleri ve alıntılarını, Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi yazarlarını, Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Genç Osmanlılar hareketi, modern manadaki ilk muhalefet hareketi olarak kabul edilir.
Sayfa 49 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Zamanı ve gerçeklerini erken anlayarak buna uygun yapılanmaları gerçekleştiremeyen toplumlar, kendilerini daima geçmişin muhteşem çağları ile övünmeye âdeta mahkûm etmişlerdir. Türkiye...
Sayfa 38 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Reklam
Rönesans ile başlayan insanın ön plana çıkması ve dünyanın yeni bir gerçeklikle yeniden yorumlanması süreci, reform hareketleriyle geleneksel dinî unsurlardan sıyrılmış, aydınlanma ile de akıl süzgecinden geçirilerek sistematize edilmiş, sonuçta modern bir insan ve modern bir hayat anlayışı doğmuştur.
Sayfa 34 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
(Rönesans) Burjuvazi geleneksel düzeni yıkarken kitleleri iki ideal uğruna harekete geçirmişti: bilim ve özgürlük. Aydınlanma çağının bu sihirli kavramları sonuç olarak Batı'ya dünya egemenliğinin kapılarını açmıştır.
Sayfa 33 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Avrupa'da yayılan Rönesans, kilisenin skolastik düşüncesini yıkmış, yerine bilimsel düşünceyi koymuştur.
Sayfa 32 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Osmanlı maliyesi, 19. Yüzyılın sonlarında tamamen batılıların denetimi altına girdi. 19. Yüzyılın ortalarına doğru başlayan bu yeni mali anlayışa göre düzenlenen ticaret anlaşmaları, Osmanlıların daha önce verdikleri kapitülasyonlarla birlikte adeta bir yarı-sömürge ekonomisinin doğmasına yol açtı
Sayfa 30 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Reklam
(Osmanlı) padişah, prensip olarak dini bir otorite değil, aksine, işleri şeklen de olsa dine uygun yürüttüğü takdirde meşruiyeti kabul edilen dünyevî bir otorite durumundaydı.
Sayfa 29 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
İnkılâp üç evrede gerçekleşir. İlk evreyi teşkil eden fikri cephe, cemiyette değişiklik fikrinin tohumlarının atıldığı ve geliştirildiği devredir. Düşünürlerin, yazarların ve filozofların hazırladıkları ve söz, yazı, davranış ve eylemleriyle toplumsal yaşama yön verdiği devredir. İnkılâplar önce, akla dayanan yeni bir sosyal düzen arayan fikirler olarak doğar. İnkılâp fikirleri halk yığınlarınca benimsenirse güç ve kuvvet kazanır. İkinci evre, hazırlık evresinin tamamlanmasından sonra gelir ve aksiyon safhasıdır. Dar anlamıyla ihtilali ifade eder. İhtilal başarı gösterirse meşruluk kazanır. Üçüncü evreyi bozulan ve yıkılan düzenin yerine yenisini kurma fiili teşkil eder. Yeniden kurma ile inkılâp başarılmış olur.
Sayfa 23 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
(Türk toplumu)18. Yüzyılın sonlarından itibaren batılı kurumlarla yüzyüze gelinmiş ve Osmanlı sultanları, 3. Selim'den itibaren Batı'yı model almaya başlamıştır.
Sayfa 19 - Siyasal KitabeviKitabı okudu
Saray dışı siyaset geleneğinin olmaması İTC'nin en büyük eksikliği idi. Sarayın 600 yıllık idarî tecrübesini İttihatçılar, çok kısa bir süre içinde kazanmak zorundaydılar. İşte 1908’de İTC sınırlı grupların ve sınırlı toplumsal gereksinmelerin öncüsü bir gizli cemiyet gibi değil, mutlakiyetçi sultanın yönetimine karşı sanki halk iradesinin sözcüsü imiş gibi ortaya çıkmaktaydı.
Reklam
30 yıllık istibdat idaresi sırasında, ekonomik çöküş, siyasal başarısızlıklar, hızla toprak kaybedilmesi, ihtilalci akımlar, mutlakiyetçi rejime başkaldırmayı genç aydınların kafasında artık hem gerekli hem de meşru hale getirmiş bulunmaktaydı.
II. Abdülhamid, meclisi tatil ederken ileri sürdüğü eğitimsizlik gerekçesini ortadan kaldırmak için çok köklü bir reform politikasını hayata geçirmeye çalıştı. Fakat tahttan indirilmesine gidecek gelişmeleri sağlayacak olan muhalif güçler de bu okullardan yetişti.
Osmanlı ülkesinde, anılan cemiyetin kuruluşuna kadar, iktidar karşısında herhangi bir örgütlü muhalefet olmamıştı. Zaman zaman, padişah veya sadrazam değiştirmek için bir araya gelen muhalif kuvvetler, hükümet darbesi gerçekleştirildikten sonra dağılan geçici hiziplerdi. Bu bakımdan Genç Osmanlılar hareketi, modern manada ilk muhalefet hareketi olarak kabul edilir.
Mustafa Kemal'e Atatürk soyadı verilmesi
24 Kasım 1934'de Mustafa Kemal'e Atatürk soyadı verilmesi kararlaştırılır. Bu soyadı verilmeden önce Etel, Etealp, Korkut, Arız, Ulaş, Yazır, Emen, Coğaş, Salır, Begit, Ergin, Tokuş, Beşe, Türkata ve Türkatası gibi isimler önerilir. Ancak, Naim Hazım Onat, Türklerin kullandığı Atabey unvanından hareketle Türk'e her alanda atalık etmiş, Türklüğü kurtarmış, istiklaline kavuşturmuş olan büyük Gazi'ye Atatürk denilmesinin uygun olacağını belirtir.
Sayfa 251 - Siyasal Kitabevi
Atatürk'e göre Türk İnkılabı Nedir?
Atatürk, kendi eseri olan inkılabın niteliklerini şöyle vurgulamaktadır: "Türk İnkılabı Nedir? Bu inkılap kelimenin ilk anda ima ettiği ihtilal manasından başka, ondan daha geniş bir değişme ifade etmektedir. Milletin mevcudiyetini idame etmek için fertler arasında düşündüğü ortak bağ, asırlardan beri gelen şekil ve mahiyetini değiştirmiş, yani millet dini ve mezhebi bağı yerine Türk milliyeti bağlarıyla efradını toplamıştır. Altı sene zarfında büyük milletimiz hayat cereyanında vücuda getirdiği bu değişimler herhangi bir ihtilalden çok fazla yüksek olan muazzam inkılaplardandır."
Sayfa 20 - Siyasal Kitabevi
17 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.