Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması

Marshall Sahlins

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması Gönderileri

Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması kitaplarını, Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması sözleri ve alıntılarını, Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması yazarlarını, Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Orfeus efsanesine göre insanlar, Dionysos'u öldürdükleri gerekçesiyle Zeus tarafından gömülen Titanların kül­lerinden gelirler. İnsanın düzen bozucu Titanca eğilimleri, Platon'un Yasalar'ında da karşımıza çıkar. Burada Platon, itaatsiz müziğin arzu edilmeyen demokratik serbestliği teşvik edeceği uyarısında bulunur; öyle ki önü alınmadığı takdirde, "eski efsanelerimizde sözü edilen Titanca bir manzara yeniden kendini gösterecek ve insan sonu gelmez ıstıraplarla dolu bir cehenneme benzeyen eski duru­muna geri dönecektir".
Hesiodos adaletin olmadığı yerde insanların hayvanlar misali birbirini yiyip bitireceği kanısındadır.
Reklam
Hor görülecek sözünün eri, adil ve iyi insanlar, Küstahlara ve kötülere methiyeler düzülecek. Kudretli olan Haklı olacak ve eser kalmayacak Ardan, hayadan. Hile dolu kelimelerle konuşup Yalancı yeminler ederek iyilere fenalık yapacak insanlar. Merhametsiz, asık suratlı ve şer tutkunu haset ·
Kant, "insan efendiye ihtiyaç duyan bir hayvandır" diyordu, ama hemen peşinden, "efendinin kendisinin de bir hayvan olması itibariyle o da bir efendiye ihtiyaç duy­duğu" için durumun umutsuz olduğunu kabullenmişti.
kıran kırana devam eden Iktidar mücadelesinde kelimelere ihanet edildikçe hilekar adil olana, adil olan da hilekara dönüştü. Dikkatle planlanan entrika, kılık değiştirerek "meşru müdafaa" olmuş, ihtiyattan kaynaklanan tered­düt "sahte korkaklık" diye yerden yere vurulmuş, çılgınlığa varan vahşet "mertliğe," itidal ise "namertliğe" dönüşmüştür.
bedelini toplumun sırtına yükleyerek "hakkaniyet" adına -"kazandılar, hak ettiler"- zenginlere vergi indirimleri saglayan Bush yönetiminin sözüm ona "müşfik muhafazakarlık" olarak adlan­ dırılması ve yine aynı nedenle veraset vergisinin "ölüm vergisi" olarak tanımlanması gibi.)
Reklam
…ahlaki yozlaşma kendi çıkarını gözeten riyakarlıkla birleşmiş ve öyle bir boyuta ulaşmıştır ki "kelimeler anlam degiştirerek şimdi kendilerine verilen yeni anlamları yüklenmek durumunda kalmıştır"
Tukidides, "bütün bu kötülüklerin nedeni"nin, "açgözlülük ve ihtirastan doğan iktidar hırsı" olduğunu ve "birbiriyle çatışan tarafların zorbalığının da bu tutkulardan kaynaklandığını" söylüyordu.
"Din, hurafeler, edilen yeminler, eğitim, yasalar, bunların hepsi -yine bizzat tutkular, çıkarlar ve güçle karşı konulma­dığı müddetçe- tutkular, çıkarlar ve güç karşısında boyun eğecek­tir."
Reklam
Hobbes için doğa durumundaki (state of nature) insanlar "kullanışlı binalar" inşa etmedikleri gibi, sanat, edebiyat veya zaman ölçümü geliştirmemişlerdir. İlk insanların hayatı genellikle "münzevi, yoksul, iğrenç, kaba saba ve kısa"dır.
Elaine Pagels, Augustinus'un son derece etkili ilk Günah kavramına ilişkin olarak şöyle bir tespitte bulunur: "[ilk Günah kavramı] insan doğasına dair bir çözümleme sunuyordu ve bu çözümleme, Batılı Hıristiyanların sonraki tüm kuşaklarına öyle ya da böyle miras kaldı; bu kuşakların psikolojik ve siyasi düşünüşleri üzerinde büyük bir tesir yarattı." Bu mirasın siyasi düşünce üzerindeki en büyük etkisi, genel olarak devlet yönetiminin, özel olarak da monarşinin, insanın vahşiliğini bastırmak için işlevsel olduğuna dair geniş bir mutabakatın oluşması oldu.
164 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.