Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Rönesans / Prostestan Reformu Erken Modern Dönem / Bilim Çağı 1350 - 1650

Batı'ya Yön Veren Metinler 2

Alev Alatlı

Batı'ya Yön Veren Metinler 2 Gönderileri

Batı'ya Yön Veren Metinler 2 kitaplarını, Batı'ya Yön Veren Metinler 2 sözleri ve alıntılarını, Batı'ya Yön Veren Metinler 2 yazarlarını, Batı'ya Yön Veren Metinler 2 yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Eğitimin amacı da ruhun iyiye yönelmesini sağlayan bir sanat olmaktır."
Daha sonra, insanlar hüküm verme yetkilerini tek bir kişiye vermenin tehlikesini ve rahatsızlıklarını gördüklerinde kanunları icat ettiler, bir Porceve dahilinde veya hepsi tarafından kabul edilen bu yasalar, kendilerini yönetmek üzere seçtikleri kişinin otoritesini sınırlayacaktı: böylece başarısızlığı ispat edilen kişi artık insanları
Reklam
Insanoglunun bugünkü durumuna bakacak olursak, kötülügün bilgisi olmadan hangi bilgelik tercih edilebilir ve hangi itidalle sabredilebilir? Tüm tuzaklarinı ve görünen zevklerini anlayan ve gözden geçiren ama yine de bunlardan kaçınan, ayırım yapabilen ve gerçekten daha iyi olanı seçen; iste o gerçekten mücadeleci bir Hristiyan'dır: Dışarı çıkmayan ve hasımlarıyia yüzleşmeyen, ölümsüz bir ödül için koşulan, tozun ve sıcağın içindeki yarıştan sıvışıp kaçan, gerçekleştirilmeyen ve nefes almayan, kaçak ve münzevi bir erdemi övemem. (..) Bu vasıtayla günahı kovabilecegimizi düşünelim; günahı ne kadar kovarsak erdemi de o kadar kovacagimızı görürüz, çünkü ikisinin de meselesi aynıdır; bu meseleyi ortadan kaldırırsak her ikisini de ortadan kaldırırz. Bu durum, ölçülü, adil ve ılımlı biçimde hükmetmesine rağmen , önümüze tüm arzulanabilir şeyleri süren ve bize tüm sınırların ve doyumların ötesine geçebilecek bir zihin bahşeden Tanrı'nın yüksek takdirini haklı çıkarır. Öyleyse neden erdemleri sınamak ve gerçegi ortaya çıkarmak için kitaplarn bize özgürce sunduğu vasıtaları kısaltıp sınırlandırarak, Tanrı'nın ve doğanin tutumuna tamamen zıt bir biçimde davranalım? (...)
Yaşayan insanların çoğu dünya için bir yüktür ama iyi bir kitap, bu hayatın ötesinde başka bir hayat amacıyla mumyalanmış asil bir ruhun hayat veren değerli bir kanıdır. J. Milton
Çünkü insanlara dinle ilgili şeylerde akıllarına danışmamaları yönünde bir prensip öğretilmiştir. Tüm bilgilerinin prensiplerine ve aklıselime bariz biçimde ters olsa da hayallerini ve tabii batıl inançların serbest bırakırlar ve böylece öyle garip fikirlere ve aşırı uygulamalara sürüklenirler ki, aklı başında bir kişi onların ahmaklıklarına şaşırıp kalır; onların ağırbaşlı, iyi bir insan için saçma ve saldırganca olduğunu düşünmeden edemez ve büyük ve bilge Tanrı tarafından kabul edilmekten çok uzak oldukları hükmünü verir. Böylece bizi hayvanlardan ayırması ve akıllı yaratıklar olarak kendine Özgü biçimde vahşiler karşında yüceltmesi gereken din, insanların en akıldışı olduğu ve hayvanlardan bile akılsızca davrandıkları bir alan haline gelir. Credo, quia impossibile est (inanıyorum çünkü imkânsız) sözü iyi bir insan için bir gayret gösterme esprisidir ama insanlar için fikirlerini veya dinlerini seçmek için çok kötü bir kuraldır. (...) Fırsattan istifade, üçüncü bir onay zeminini göz önüne almak istiyorum: inanca veya akla güvendiğimiz kadar güvendiğimiz ve bazı insanlarla aynı otoriteye sahip olan bu zemin coşkudur; aklın yanında durur ama o olmadan vahyi yükseltir. Etkili olduğunda hem aklı hem de vahyi alır götürür ve onların yerine insanın kendi dimağının temelsiz hayallerini koyar ve bunların hem fikir hem de fiil için bir temel olduğunu varsayar.
Şeyler bizim aklımızda olduğu sürece sadece fikirdirler; bunlar doğru veya yanhş, kabul edilmiş veya reddedilmiş nosyonlar olabilir. Ancak harici ve varolan şeylerle ilişkili olduklarında tutarlı hale gelirler. Bu bağlantı ya bir ucuyla gözleme ve diğer ucuyla deneye bağlanan, kesintisiz bir akıl yürütme zinciriyle yapılır ya da iki ucundan bağlı bir ipe asılmış ağırlıklar gibi. bir akıl yürütme zincirinde belirli aralıklarla gerçekleştirilen deneylerle. Bu ağırlıklar olmadan ip havanın en ufak hareketiyle yer degiştirecektir. (..) Doğada temeli olmayan fikirler ancak kökleri olmayan ağaçlardan oluşan kuzey ormanlarıyla karşılaştırılabilir. Sadece bir rüzgâr veya kücük bir olgu bütün bir ormanı veya bir fikirler bütününü altüst edebilir. (...) Diderot
Reklam
Sokrates'e birisi hakkında "seyahat onu değiştirmedi" demişler. O da, "Çok doğal" demiş "çünkü kendisini de beraber götürmüştür".
.....Bu yüzden tüm itibarımız düşünme gücünden ileri gelir. Kendimizi, dolduramayacağımız uzayda veya zamanda değil, düşünce alanında geliştirmeliyiz. Öyleyse gelin ahlakın başlangıç noktası olan düşünme faslına iyi çalışalım. ..... ....İnsanın yüceliği öyle açıktır ki, kendi küçüklüğü bile yüceliğini kanıtlar. Blaise PASCAL
Sayfa 755Kitabı okudu
...sonunda hangi dini seçerseniz seçin, o dinin gerçek görevlerinin insanların oluşturduğu kurumlardan bağımsız olduğunu hatırlayın- dünya üzerinde hiç bir dinin sizi ahlakın kutsal sorumluluklarından muaf tutamayacağını bilin-dürüst bir kalbin Tanrı'nın tapınağı olduğunu unutmayın... J.J. Rousseau
Sayfa 753Kitabı okudu
Ama sıklıkla sakındıkları şey onları takip eder ve bu onların canını yakar.
528 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.