Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar

Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi

Rıfat Şahiner

Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi Hakkında

Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
10/10
2 Kişi
3
Okunma
Beğeni
353
Görüntülenme

Hakkında

Estetiğin epeydir bir kriz içinde olduğu dile getiriliyor. Baudrillard gibi kimi düşünürlere göre bu, göstergelerdeki krizden başka bir şey değil. Bugün sanat ve kültür ortamında hüküm süren krizin, küreselleşme ile birlikte derinleştiği ve daha da çetrefil hale geldiği ileri sürülüyor. Aslında bunun temelleri temsiliyet ilişkilerinde yatıyor ve postmodernizm ve post-yapısalcılık bağlamında ortaya atılan tezlerin büyük bölümü, günümüz sanat pratiğindeki temsil krizinin tüm yönleri ve boyutlarıyla anlaşılması ve sanat eleştirisindeki kimi açmazların sorgulanması adına önemli çıkış noktaları sunuyor. Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi adlı bu çalışmada, 1960 sonrası sanatının karakteristikleri görünür kılınmaya çalışılırken, sanat ve teknoloji ilişkisi, yeni medya olgusu ve bu alana özgü kuramsal tartışmalar, küreselleşmenin gündeme getirdiği pek çok sorun ve sanatın sermayeyle olan çetin imtihanına yer veriliyor. Postmodernizm, post-yapısalcılık, post-feminizm, kimlik ve temsiliyet ilişkileri, toplumsal cinsiyet tartışmaları, queer gibi günümüz sanat dünyasının hesaplaştığı meseleler ve güncel sorunlara odaklanan oldukça zengin bir içeriğe sahip olan bu kitap, güncel sanat üzerine kafa yoran okurların günümüz sanat ortamında hüküm süren bir dizi tartışmaya ve meseleye göz atmasına vesile oluyor. (Tanıtım Bülteninden)
Tahmini Okuma Süresi: 5 sa. 54 dk.Sayfa Sayısı: 208Basım Tarihi: 2015Yayınevi: Ütopya Yayınevi
ISBN: 9786055580735Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Türler:
Reklam

Yazar Hakkında

Rıfat Şahiner
Rıfat ŞahinerYazar · 3 kitap
Rıfat Şahiner, (d. 1969, Ankara) Türk ressam,sanat yazarı,akademisyen. 1992 yılında Gazi Üniversitesi G.E.F. Resim Bölümü'nden mezun oldu. 1998 yılında Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat dalındaİletişimsel Ağlar ve Toplumsal İzolasyon başlıklı teziyle yüksek lisans, 2001 yılında ise yine aynı kurumda Bilişimsel İmgeler/Gösterge Dizgeler adlı teziyle Sanatta Yeterlik derecesi aldı. 2002 yılında Yardımcı Doçent, 2005 yılında Doçent ve 2012 yılında Profesör unvanı aldı.] Halen Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat Bölümü'nde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Kuramı ve Eleştirisi Yüksek Lisans ve Doktora programlarında yarı zamanlı olarak sanat kuramı üzerine dersler vermektedir .Resimlerinde karışık malzemeye ağırlık veren Şahiner, 1995 yılında açık alan uygulamalarına yöneldi. Sanatçının Kurtuluş Parkı'ndaki Sansasyon adlı performansında 1990'ların başından beri Türkiye'nin gündemine daha etkin biçimde yerleşen medyanın eleştirel biçimde gündeme taşınmasına odaklanan Şahiner, aynı yıl Sakarya Caddesi'nde gerçekleştirdiği Medya Tipi Tüketim Modeli adlı yerleştirmesinde de medyanın enformasyon bombardımanına tabi tuttuğu yığınları,tüketim toplumunun yaydığı imaj ve metalar üzerinden tartışmaya açtı. 1996 yılında Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde açtığı ilk kişisel resim sergisi olanMedyatik Sağanak'ta da yine medyanın yaydığı şiddet, 'kitsch'leşme ve manipülasyon süreçlerine odaklanmıştı. Şahiner'in 1998'den itibaren televizyonun tektipleştirici ve koşullandırıcı görsel dilini kurcaladığı ve simetrik yapılaşmalar içerisinde akıp giden, kayan, bozulan görüntülerin benzerliği ya da tezatlıkları üzerine odaklanan Görsel Dizgeler adlı resim dizisi, Ankara, İzmir ve Eskişehir'de açtığı sergilerde büyük ilgi uyandırdı. 2001-2006 tarihleri arasında sanatçı, Icono Cosmos başlıklı resim dizisini gerçekleştirdi. Bu süreçte popüler kültürün ikonaları olarak nitelediği yüzleri çalışmalarına taşıdı ve billboardlar, reklam ve magazindünyasının renkli yüzlerini tuval düzleminde çarpıcı ilişkilerle yorumladı. Şahiner bu çalışmalarında, içinde yaşamaktan görülemeyen, görülse bile aralarındaki ilişkiler kolayına ayırt edilemeyen benzer tüketim kalıplarının kültürü nasıl sığlaştırdığı ve tüketim toplumu bireyini nasıl tekdüze bir beğeniye mahkum ettiğini sorunsallaştırıyordu. Sanatçı sonraki yıllarda arayışlarını video performanslar, yerleştirmeler ve karışık malzemelerle sürdürmeye devam etti.Rıfat Şahiner, 1996 yılından itibaren Türkiye'nin belli başlı sanat dergileri ve önemli gazetelerinde sanat, postmodernizm, popüler kültür ve video estetiği üzerine yazılar kaleme almış ve bu yönde oldukça verimli bir üretim sergilemiştir.[5] Türkiye'de Sanat, Genç Sanat, Rh Sanart, Plato ve Sanat Dünyamız gibi Türkiye'deki sanat ortamının gündemini belirleyen dergilerde, Cumhuriyet ve Radikal gibi gazetelerde birçok inceleme, deneme ve eleştirisi yayınlanan Şahiner, 2008 yılındaSanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu adlı ilk kitabını yayınladı.Bu kitapta, 1960 sonrası sanatında baş gösteren bir dizi kavram ve olguyu çok yönlü olarak irdeleyen sanatçı, postmodernist sanat anlayışının hangi yönelimlerin ürünü olduğunu, bu sürece yön veren önemli sanatçılar ve kuramlardan yola çıkarak zengin bir içerikle sanat ortamına sundu.Şahiner'in gerek sanat dünyasında gerekse akademik dünyada büyük ilgi uyandıran bu çalışmasını 2015 yılının başında Ütopya Yayınları tarafından yayınlanan Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi: Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar kitabı izledi. Rıfat Şahiner bu son kitabında uzunca bir süredir kriz içinde olduğu dile getirilen çağdaş sanat dünyasına, bu ortamda hüküm süren bir dizi mesele üzerinden yaklaştı. Küreselleşmenin getirdiği yeni sorunlar, kimlik ve toplumsal cinsiyet meselelerinin sanat alanındaki yansımaları, post-feminizm,queer kuramı,yeni medya sanatı ve sanat-teknoloji ilişkisi, sanat eleştirisindeki tıkanıklık ve nedenleri gibi oldukça güncel birçok konu ve tartışmayı çarpıcı örneklerle bir araya getirdi. Yazıları ve bildirileri ulusal sanat ve bilim ortamında olduğu kadar uluslararası kitaplarda, tezlerde ve bildirilerde de çok sayıda atıf aldı.