Caravaggio'nun Sırrı Sanatın Gücü

·
Okunma
·
Beğeni
·
664
Gösterim
Adı:
Caravaggio'nun Sırrı Sanatın Gücü
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
212
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054708987
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Caravaggıo Segreto
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Dedalus
inin başat boyayıcılarından Caravaggio, kimine göre adı ağza alınmayacak tehlikeli bir serseri. Tekinsiz. Ancak kendisinin icat ettiği renklerle, içinde bulundukları kentlerin en dingin mekânları olan katedrallerinin duvarlarını o boyuyordu. Avluya doğru yürüdüğünde herkes kenara çekilir, işini bitirdiğinde onun ışık, gölge, gerilim ve yaşam dolu resimlerine bakmaktan kendini alıkoyamazdı. Yaşamı boyunca kendisine uygulanan sansür, onun için, boya kutularından birisi sadece. Fırçasını eğlenceyle karıştırıp durdu bu kutunun içinde, ölünceye değin. Cildine epey özendiğimiz bu kitap, ünlü İtalyan Sanat Tarihçisi Costantino D'Orazio'nun Rönesans dönemiyle, bu karakterle ilgili uzun yıllar süren araştırmalarının bir sonucu. Gizil ve güçlü bir çalışma. Caravaggio'nun, yapıtlarındaki göndermeleriyle oluşturduğu büyük bulmacayı, bir anlamda sürdürdüğü ayrıksı yaşamı, davranış biçimini ve bunların tamamının esrarını çözme eğilimi taşıyor. 

Göz kırpalım: Bu serseri, Barok anlayışın en önemli karakteriydi, dramatik ve karanlık bir eğilimi vardı. İtiraf edelim: Caravaggio'ya bugünden bakıldığında, kronoloji anlamını yitiriyor, sanatçı bu kadar büyük olduğunda yüzyıllar birbirine karışıyor. Şimdi soralım: Caravaggio sahi, hangi yüzyılda yaşıyor?
212 syf.
·Beğendi·8/10
Sanat ve Sanat Tarihi ile ilgileniyorsanız bu kitap mutlaka kitaplığınızda olmalı. Sade bir dille yapılmış, öğretici ve ilgi çekici bu kitap ünlü ressam Caravaggio'nun hayatını ve yapıtlarını anlatıyor.
212 syf.
·24 günde·Puan vermedi
İtalyanca aslından çeviren Çiğdem Arlı Cengiz'e eseri dilimize kattığı için teşekkürler. Kitap, 16.yy. sanatçılarından önemli bir ressam olan Caravaggio'nun izlerini sürmemize olanak sağlıyor.

Kitapla ilgili rahatsız edici bir nokta, bazı kelimelerin, imla hatası olmasının ötesinde kitabın geneline yayılmış olması. Örnek olarak "Hıristiyan" yerine ısrarla "Hristiyan" kullanılıyor olması.

Okur için bir başka rahatsız edici nokta ise ilk basımın günahı mıdır özentisizlik midir bilemem, "bakınız yandaki resim", "bakınız yan sayfadaki harita" gibi ifadelerin asılsız olması. Ne yazık ki o resimler ve harita kitaba konulmamış.

Dedalus yayınevinin hataları düzeltilmiş ve özellikle Caravaggio'ya yakışır yeni basımla kitabı yeniden basması dileklerimle.
Diğerleri ise farklı tarzda resim yapar. İdeal ve kusursuz figürü ortaya çıkarmak için, gerçeğin içinden, sadece en güzel ve en zarif detayları alırlar. "Nesneleri" oldukları gibi değil, ancak tanrının varlıkları olarak görünmeleri için, nasıl olmaları gerekiyorsa öyle resmederler.
Costantino D'Orazio
Sayfa 38 - Dedalus yayınevi, 1. basım
Yapıtın en çarpıcı detayı, ön planda bedenden ayrılmış kafada, çenenin ağırlığının etkisiyle aralanmış ağzı ve kanı yere akmaya devam ederken boş boş bakan gözdür. Gözlerinin arasında Davud'un ilkel silahıyla attığı öldürücü darbenin kırmızı izi hâlâ görülür. İnfaz henüz meydana gelmiştir.

Caravaggio, ölüm belirtileri ve yaşamın son kırıntılarını birbirinden ayırt etmenin zor olduğu bir yüzü resmetmekte çok yeteneklidir. Golyat, düşmanın ondan kurnazlıkla çekip aldığı son enerji kırıntısına hâlen sıkıca tutunmuş görünür.

Yapıtın başkişisi Davud değil, aksine onun düşmanıdır. Bu önceden hiç yaşanmamış bir durumdur.
Costantino D'Orazio
Sayfa 181 - Dedalus yayınevi, 1. basım
Bu sefer dâhiyane bir fikir gerekir, oysa Merisi'nin elinde oynayacak pek kozu kalmamıştır. Elinde kalan yegâne silah, muhtemelen yayındaki tek ok olan resmidir. Bu noktada, belki yalnızca bir resim her şeyi rayına oturtabilir: Malta Şövalyesi seçilmesi sırasında çok cömert olduğunu sergileyen Papa'dan onun affını istemeyi sağlayabilecek bir yapıt. Kariyerinin en acı dolu ve dramatik yapıtlarından birini gerçekleştirme fikri böyle doğar: Günümüzde Galleria Borghese'de sergilenen Davide e Golia (Davud ve Golyat).
Costantino D'Orazio
Sayfa 180 - Dedalus yayınevi, 1. basım
Kutsal metinde sahnenin yol üstünde yaşandığı anlatılır. Oysa Contarelli bunun bir iç mekânda geçiyor olacağı şekilde sipariş vermiştir. Sanatçı, müşterinin isteğini göz ardı etmese de İncil'deki anlatıya mümkün olabildiğince bağlı kalmayı ister.
Costantino D'Orazio
Sayfa 119 - Dedalus yayınevi, 1. basım
Caravaggio farklıdır. Onun tuvallerinde görünen sahneler, kutsal hikâyeler ya da pagan görüntüleri olmaktan öte, gerçekten alınan kesitlerdir. Onun karakterleri "normal" hareketleri yapar, "sıradan" ifadeleri takınırlar, dönemin diğer ressamlarınca resmedilen ana karakterlerin esinlendiği abartılı ifadelerden etkilenerek değişime uğramazlar. Resimleri, o yıllarda ifade edildiği gibi "doğal tarzda" resimlerdir.
Costantino D'Orazio
Sayfa 10 - Dedalus yayınevi, 1. basım

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Caravaggio'nun Sırrı Sanatın Gücü
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
212
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054708987
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Caravaggıo Segreto
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Dedalus
inin başat boyayıcılarından Caravaggio, kimine göre adı ağza alınmayacak tehlikeli bir serseri. Tekinsiz. Ancak kendisinin icat ettiği renklerle, içinde bulundukları kentlerin en dingin mekânları olan katedrallerinin duvarlarını o boyuyordu. Avluya doğru yürüdüğünde herkes kenara çekilir, işini bitirdiğinde onun ışık, gölge, gerilim ve yaşam dolu resimlerine bakmaktan kendini alıkoyamazdı. Yaşamı boyunca kendisine uygulanan sansür, onun için, boya kutularından birisi sadece. Fırçasını eğlenceyle karıştırıp durdu bu kutunun içinde, ölünceye değin. Cildine epey özendiğimiz bu kitap, ünlü İtalyan Sanat Tarihçisi Costantino D'Orazio'nun Rönesans dönemiyle, bu karakterle ilgili uzun yıllar süren araştırmalarının bir sonucu. Gizil ve güçlü bir çalışma. Caravaggio'nun, yapıtlarındaki göndermeleriyle oluşturduğu büyük bulmacayı, bir anlamda sürdürdüğü ayrıksı yaşamı, davranış biçimini ve bunların tamamının esrarını çözme eğilimi taşıyor. 

Göz kırpalım: Bu serseri, Barok anlayışın en önemli karakteriydi, dramatik ve karanlık bir eğilimi vardı. İtiraf edelim: Caravaggio'ya bugünden bakıldığında, kronoloji anlamını yitiriyor, sanatçı bu kadar büyük olduğunda yüzyıllar birbirine karışıyor. Şimdi soralım: Caravaggio sahi, hangi yüzyılda yaşıyor?

Kitabı okuyanlar 6 okur

  • Mehmet Ziya Yılmaz
  • Serdar
  • Beybûn
  • özlem ekren
  • Özgür Meral
  • Nazlıcan Yazıcı

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%50 (1)
7
%50 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0