Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatında

Dört Kapı Kırk Makam

Abdurrahman Güzel (Prof.Dr.)

Dört Kapı Kırk Makam Hakkında

Dört Kapı Kırk Makam konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
0/10
0 Kişi
Okunma
Beğeni
145
Görüntülenme

Hakkında

‘DÖRT KAPI KIRK MAKAM’ adlı eserimiz, şimdilik Türk Dünyasındaki Sekiz Pîr’in Gönüllü Bir Eğitim Sistemi temsilcilerinden oluşmaktadır. Bilindiği gibi, Türk kültürü oldukça geniş bir coğrafyaya yayılmıştır. Bir o kadar da tarihî derinliğe sahiptir. Bu coğrafî genişlik ve tarihi derinliğe rağmen Türk kültürü, ufak tefek nüanslarına rağmen bir bütün halinde günümüze kadar aynı saflığı ile gelebilmiştir. 1990'lı yıllara gelene kadar birbirinden habersiz hayat süren Türk toplulukları, Demir Perdenin yıkılmasıyla birlikte karşılıklı kültürel temaslar kurmuşlar; Atatürk’ün de ifade ettiği gibi, ‘birbirlerinin geçmişte akraba olduklarının, ortak değer­lere sahip olduklarının farkına varmışlardır. Bunun tabiî neticesi olarak kültürel bütünlük şuuru uyanmıştır. Bir Özbek Türkü, bir Türkmen Türkü,, bir Kazak Türkü,, bir Kırgız Türkü,, bir Azeri Türkü, bir Kafkas Türkü, bir Balkan Türkü, yine dünyanı her bir bölgesinde bulunan Türkler; mutlaka, ‘Ahmed Yesevi, Yusuf Hamadani, Mevlana Celaleddin Rûmi, Hacı Bektaş Veli, Süleytman Hakîm Ata, Şeyh Ede Bâli, Şeyhü’l-Ekber Bahaaddün Nakş Bendi, Yunus Emre ve Kaygusuz Abdal, Mahtumkulu Firaki…..vb’lerini ve eserlerini tanımayanı bulamazsınız. Türk Dünyasının her bir köşesinde bu büyük mutasavvıfların eserleri zevkle okunur ve her birine de ayrı ayrı hürmette kusur edilmez. Biz bu küçük hacimli çalışmada SEKİZ TÜRK PÎR’inin ‘Dört Kapı Kırk Makam’ hakkındaki görüşlerini kendi eserlerine dayalı olarak vermeye çalıştık. Gördük ki, bunların her birinde aynı fikir ve cümlelerden oluşan ortak noktalara şahit olduk. Ahmed Yesevi, Süleyman Hakîm Ata, Şeyh Ede Bâli, Hacı Bektaş Veli, Mevlâna Celâleddin Rûmi, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal ve Mahtumkulu Firaki fikirleriyle insanlığın kötülüklerden arındırıp doğruya ve iyiye yönelmelerinde yardımcı olurken, arkalarında ölümsüz bir fikir sistemi eserler de bırakmışlardır. Bu fikir sisteminde hepsi; "İlahi sevgiye" dayalı bir "Varlık ve insan sevgisi", birlik inancı, ilim, varlık sırrını arama, ahlaki değerleri ve adaleti en ideal bir biçimde sistemleştirmişlerdir. Hiçbirisinde farklı bir yorum göremedik. Genel anlamda her birinde ayniyet olduğu görülmüştür. Özbekistan’da Yusuf Hamadâni, İmam-ı Maturidi, Ali Şir Nevayi, Kütüb-i Sitte’nin beş İmamı ve yüzlerce Mutasavvıf, Türkistan'da Ahmed Yesevi ile başlayan tasavvuf harekeleri, Türkmenistan’daki Mahtumkulu Firaki ve Anadolu'daki yüzlerce temsilcilerinin merâtib-i erba'a hususundaki müştereklerine dikkatleri çekmek suretiyle bu mütemadiliğe işaret etmeye çalıştık. Ayrıca, bu SEKİZ PÎR’İN CUMHURUN HOCASI’ yapan, sadece bu şiirleri değildir. Onların en mühim tarafları, fikirlerini yaşadığı asrın ve asırların halk dili ve on bin yıllık bilim dili olan TÜRKÇEMİZİ en güzel ve en edebi bir şekilde halkın anlayabileceği bir sehl-i mühteni üslubuyla anlatmalarını da eserleriyle tanıtmayı hedefledik. Sekiz Pîr’lerden Ahmed Yesevi, Süleyman Hakîm Ata, Şeyh Ede Bâli, Hacı Bektaş Veli, Mevlana Celâleddin-i Rûmi, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal ve Mahtumkulu Firaki'yi aynı fikrin temsilcileri gösterirken, bunların toplumdaki kabuller dünyalarını da aynı sevgi potası içinde görmek ve değerlendirmek zorundayız. Birlik ve beraberliğin mümessili olan bu yüce kişilerin açık şahsiyetlerini her tür insana iletmek de bizim görevimizdir. Diğer mutasvvıflarımız da ayniğ şekilde değerlendireceğiz. Tevfik ve inâyet Allah’tandır.
Tahmini Okuma Süresi: 13 sa. 29 dk.Sayfa Sayısı: 476Basım Tarihi: 1 Ocak 2024Yayınevi: Akçağ Yayınları
ISBN: 9786053428534Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Yazar Hakkında

Abdurrahman Güzel (Prof.Dr.)
Abdurrahman Güzel (Prof.Dr.)Yazar · 9 kitap
Türk dili ve edebiyatı araştırmacısı. 24 Haziran 1942, Ahmetler köyü / Manavgat / Antalya doğumlu. İlkokul, ortaokul ve liseyi Antalya’da bitirdi. Ankara Üniversitesi DTCF (1965) mezunu. 1966-67 Almanya’da Almanca lisan öğrenimini yaptı. Lisansını 1970’te, doktorasını 1973’te Viyana Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Şarkiyat Enstitüsü Türkoloji Bölümünde yaptı. Doktora tezi: “Ali in der Bektaschi-Dihtung, besonders des 16, Jhdt’s”. 1974’te Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesine öğretim görevlisi olarak atandı, 1980’de “Kaygusuz Abdal ‘ın Hayatı ve Eserleri” üzerine yaptığı çalışmayla doçent oldu. 1974-85 tarihleri arasında Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yaptı. Aynı zamanda Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Türk dili ve edebiyatı yüksek lisans ve doktora dersleri verdi. Bu arada bir süre Almanya’da konuk öğretim üyesi olarak ders verdi (1983-84). 1985’te döndüğü Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi TDE Bölümünde profesörlüğe yükseldi, bölüm başkanlığı yaptı. Daha sonra Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dekanlığı görevinde bulundu. 1989-94 tarihleri arasında da Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu üyesi olarak çalıştı. 1994-98 yılları arasında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde rektörlük yaptı. 1998-2001 Girne Amerikan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümünde öğretim üyesi olarak çalıştı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde kurucusu olduğu Türkçenin Eğitimi Bölümü Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Anabilim Dalında öğretim üyesi (2001-) ve Başkent Üniversitesinde Türkçe Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Programında kurucu bölüm başkanı (1991-94) ve öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Türk Folklor Kurumu, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü ve İLESAM üyesidir. Makaleleri, Selçuklu, Millî Eğitim, Türk Kültürü, Atatürk Araştırmaları Merkezi, Gazi Eğitim Fakültesi, Türk Kültürü Araştırmaları, Millî Kültür, Yeni Türkiye, Millî Folklor, İÜ Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Dünya Edebiyatlarından Seçmeler, Türk Dili, Diyanet, Çevren (Priştina), Belgelerle Türk Tarihi dergilerinde yayımlandı. Hacı Bektaş Velî Araştırma Merkezi, İ. Kafesoğlu Armağanı, Dursun Yıldırım Armağanı, Şükrü Elçin Armağanı, Türk Dünyası El Kitabı için bölüm, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi için madde yazdı. 1988 Türk Bilimine Hizmet Ödülünü, 1990 Türk Folkloruna Üstün Hizmet Ödülünü, 1997 Türk Dünyası’na Hizmet Ödülünü, 2001 Türk Bilimine Üstün Hizmet Ödülünü aldı. ABD North Caroline Amerika Biyografi Enstitüsü tarafından 1997 Yılı Bilim Adamı seçildi. Ayrıca çeşitli kuruluşlardan çok sayıda onur belgesi ve takdirname aldı. ESERLERİ: ARAŞTIRMA-İNCELEME: -Veremden Korunma Önlemleri (1966), -Ali in der Bektaschi-Dietung (1972), -Kaygusuz Abdal (1981), -Kaygusuz Abdal’ın Mensur Eserleri (1983), -Kaygusuz Abdal Bibliyografyası (1983), -Kaygusuz Abdal-Dilgüşâ (1989), -Kaygusuz Abdal-Saraynâme (1989), -Bazı Müesseselerimiz ve Şahsiyetler Etrafında Teşekkül Eden Millî Birlik-Millî Kültür (1991), -Mutasavvıf Yunus Emre (1991), -Zeynel Usul Baba-Hayatı Eserleri ve Edebî Şahsiyeti (1992), -Mustafa Kemal Atatürk’de Millî Birlik ve Beraberlik (1996), -Türk Edebiyatında Çanakkale Zaferi (1996), -Eğitim Fakültelerinde Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Bölümü ve Anabilim Dalları (1997), -Kültürü’nde İpek Yolu (1997), -Hacı Bektaş Veli (1998), -Türk Abdal Musa Velâyetnâmesi (1999), -Kaygusuz Abdal Menâkıbnâmesi (1999), -Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı (1999), -Hacı Bektaş Veli ve Makalat (2002), -Ahmed Yesevî’nin Fakr-nâme’si Üzerine Bir İnceleme, -Süleyman Hakim Ata’nın Bakırkan Kitabı Üzerine Bir İnceleme. ÇEVİRİ: -Greeks Murderer of Turks (1987), -XIX. Yüzyılın Sonu ile XX. Yüzyılın Başında Türkiye’de Hilâfet’ten Cumhuriyet’e Geçiş (1989), -Avusturalya Resmi Tarihinde Gelibolu (1996), -Vidin Türkleri (Dil, Din ve Folklor) (1996), -Balkanlarda Türkoloji Araştırmaları. ORTAK KİTAP: -Atatürk ve Millî Birlik (1987), -Yunus Emre Hayatı-Eserleri ve Şiirlerinden Seçmeler (1990). Ayrıca lise ve üniversiteliler için ders kitapları yazdı.