Ehl-i Beyt'in Bilgini İmam Rıza kitaplarını, Ehl-i Beyt'in Bilgini İmam Rıza sözleri ve alıntılarını, Ehl-i Beyt'in Bilgini İmam Rıza yazarlarını, Ehl-i Beyt'in Bilgini İmam Rıza yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Eser, Ehl-i Beyt imamlarından Ali Rıza'nın, Me'mun döneminde sürekli kurulan tartışma meclislerinde ki konuşmalarından, dualarından vs. derlenmiştir. Kitapta konular tasnif edilerek anlaşılır hâle getirilmiştir.
Kitapta şüpheli rivayetler olduğu gibi doğru olabilecek rivayetler de mevcuttur. Bu yüzden altyapı olmadan okunması sakıncalı olacaktır.
Kitabın orijinal tarafı, kitabın sonunda yer verilen, İmam Ali Rıza'ya ait olabileceği düşünülen Kur'an el yazmaları kısmıdır. Bence bu kısım, kitabın en farklı noktasını teşkil ediyordu.
Sonuç olarak; eseri okuyacak kişiye temkinli olmasını tavsiye ederim...
Halid oğlu Hasan, diyor ki:
"Musa oğlu Ali Rıza'ya dedim ki:
"Ey Allah'ın elçisinin oğlu! Söyler misin? Kur'an yaratıcı mıdır, yaratılmış mıdır?"
İmam Rıza, dedi ki:
"Ne yaratıcıdır, ne de yaratılmıştır. O, Allah'ın kelamıdır."
Bir gün Memun'un toplantısında Memun'un veziri Sehl oğlu Fazl, İmam'a sordu:
"Ey Ebu'l-Hasan! İnsanlar fiillerini işlerken ilahî bir zorlama ile mi hareket ederler?"
Dedi ki:
"Allah, insanları fiillerini işlerken zorlama altında tutup sonra da onları bu fiillerinden dolayı cezalandırmayacak kadar adildir."
Fazl, dedi ki:
"Şu hâlde bütünüyle serbest midirler?"
İmam Rıza, şu cevabı verdi:
"Allah, kulunu ihmal edip onu kendi nefsiyle baş başa bırakmayacak kadar hikmet sahibidir."
Şazan oğlu Fazl, diyor ki:
"Benim de hazır olduğum bir ortamda, senevî (Düalist/Tanrı'nın iki olduğuna inananlar) biri İmam Rıza'ya sordu:
"Ben diyorum ki evrenin yaratıcısı ikidir. Onun bir olduğuna dair deliliniz nedir?"
İmam Rıza, dedi ki: "Onun bir olduğuna delilimiz, senin 'Yaratıcı ikidir' sözündür. Çünkü sen, biri kanıtladıktan sonra ikiyi iddia edebiliyorsun. Dolayısıyla bir, üzerinde ittifak edilendir. İki ve sonrası ise üzerinde ihtilaf (tartışılan) edilendir."
Beşşar oğlu Hasan, diyor ki:
"İmam Rıza'ya sordum ki;
"Allah olmayanı, bu olmayanın olması durumunda nasıl olacağını bilir mi? Yoksa sadece olanı mı bilir?"
İmam Rıza, dedi ki:
"Allah, eşyayı onların olmalarından önce bilir."
Bir adam âlemin hadis (sonradan olan) oluşuna dair kanıt istedi. İmam Rıza, şöyle dedi:
"Sen yoktun, sonra oldun. Senin kendini ve kendin gibi olanların seni var etmediğini de biliyorsun."
İmran Sabi;
"Ey efendim! Acaba (ilk) varlık kendisi kendi nezdinde bilinen miydi? (Yani kendisini biliyor muydu?)"
İmam Rıza;
"Bir şeyin bilinir olması karşıtının olumsuzlanması ve o şeyin kendisinden olumsuzlanan şey vesilesiyle var olması içindir. Orada ona karşıtlık eden bir şey yoktu ki ondan öğrendiği belirleme sebebiyle o şeyi kendisinden olumsuzlamaya ihtiyaç duysun."