Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Felsefe Ansiklopedisi 3

Kolektif

Felsefe Ansiklopedisi 3 Sözleri ve Alıntıları

Felsefe Ansiklopedisi 3 sözleri ve alıntılarını, Felsefe Ansiklopedisi 3 kitap alıntılarını, Felsefe Ansiklopedisi 3 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
CUM PRİNCİPİA NEGANTE NON EST  DİSPUTANDUM. Mantıkta, mantıklı davranış ve tartışmada, temel öncüller, başlangıç  önermeleri üzerinde kesin ve mutlak bir  uzlaşım olmadan, tartışma diye bir şeyin  olamayacağını, ya da başlayan bir tartışmanın sürdürülemeyeceğini dile getiren kuralın  Latince ifadesi.
A. Wolf, A Textbook of Logic, NewYork, 1 962.Kitabı okudu
Benim yan komşum da aynısını söylüyor, o da filozof mu?
Uykusuz geceleri hayatta yaşayabileceğimiz en önemli deneyim şeklinde düşünen  Cioran, insanların felaketler salgıladığı bir  çağda, dilsel göçebeliğin tetiklediği göçebe  bir zihnin ya da hayatın gizemini uyku olarak  tasvir eder. Ona göre, uyku sorunu felsefenin,  hatta tarihin bizzat kendisinin problemi  olmakla birlikte, aynı zamanda hayatı yaşanılabilir kılan yegane koşuldur. Cioran kesin  olarak inanır ki, insanların uyuması engellenirse, eşi görülmemiş kıyamlar olacak ve sonuçta tarih de son bulacaktır.
Reklam
Cedel
Farabi, cedelin gayesinin, "insana bir şeyi  derinliğine araştırma, soruşturma gücünü  kazandırma, onun zihnini felsefenin temel  ilkelerine ve temel hedeflerine hazırlama,  kısacası insanı felsefe sanahna yönlendirme,  hazırlama ve ona hizmet etme" olduğunu  belirtir. İbn Sina'ya gelince, o da cedelin  gayesini, "tartışmada karşı tarafı ikna etme  ve delillerle onu susturma" olarak kaydeder.  Daha sonraki İslam manhkçıları ise cedelin  amacını, "burhanı idrakten aciz olanı ikna  etme ve susturma" şeklinde ifade etmişlerdir. (...) Cedel sanatı, konuşurken veya bir tezi savunurken çelişiğe düşmemeye ve yenilmemeye çalışma sanatıdır. Bu san'at, soru soran (sâil) ile cevap veren (mucib) arasında icra edilir. Soru soranın asıl görevi, ileri sürülen iddiayı bozmaktır. Yine o, cevap verenin ciddi olmayan, yanlış ve bozuk (şen'i) delilini iptal etmeyi görev edinir. Şayet yapılan itirazları kabul edip iş bitmemişse, soru soran (sâil), muhatabının (mucîb/ muallil) karşısında, üç tavır belirleyebilir: (1) Karşı tarafın sunduğu delile itiraz edebilir, onu engelleyebilir (men). (2) Delili çürütebilir (nakz). (3) Karşı tarafın iddiasının zıddını ispatlayarak karşı koyabilir (muâraza).
İbrahim EmiroğluKitabı okudu
Herakleitos'un felsefesinin temelinde her  şeyin kesintisiz bir hareket ve değişme içinde  olduğu düşüncesi bulunur. Cratylus ise,  hocasının "bir nehre iki kez girilemez" düşüncesini eleştirerek "bir nehre bir kez bile  girilemeyeceğini" ileri sürmüştür. Evren o  kadar hızlı bir değişme içindedir ki, varlığa  ilişkin hiçbir tanımlama yapılamaz, hiçbir şey  söylenemez. Cratylus'ıın ontolojisinin doğal  sonucu olan dil felsefesine göre, her çeşit söz  ve tarhşma da olanaksız hale gelir. Çünkü  her söz ve tarhşma değişmeyen bir şeye  gönderimde bulunur. Oysa, bir şey hızlı ve  sürekli bir değişme içinde ise, o şeyi tanımlayacak bir söz ya da düşüncenin olabileceğini  düşünmek saçmadır. Cratylus konuşmayı  bile gereksiz bularak, yalnızca parmağını  sallamanın yeterli olduğunu ifade etmiştir.