Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Şubat 2012

Felsefelogos Sayı: 45

Felsefelogos

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Prens karakteristik olarak iki çift karşıtlığı barındırır: Hem bir inceleme, hem de bir risaledir. Aynı zamanda geleneksel bir diş yüzeye ve devrimci bir iç yüzeye sahiptir. Bu iki karşıt çift arasında bir bağlantı bulunmaktadır. Bir inceleme olarak, her zaman geçerli olacak bir öğreti barındırırken bir risale olarak, belirli bir dönemde neler yapılması gerektiğini ileri sürer.
Çağının belki de en iyi yargıcı sayılabilecek Machiavelli, gözlem yolu ile edindiği görüşlerini siyasal düşüncelerinin temeline alarak çağının hem söyleminin hem de uygulamalarının en acımasız eleştirmenidir.
Reklam
Sofistlere göre biz, dünyayı algıladığımız şekliyle, nesneyi ise duyarlılık formlarının sınırları içerisinde bilebiliriz. Bu yüzden bilgi, bireyin algılarındaki değişimle birlikte farklılaşabilen birşeydir; dolayısıyla herkes için aynı derecede geçerlilik taşıdığı iddia edilebilir bir gerçeklik zemininde inşa edilemez.
Söylenen sözün sağladığı üç tür inandırma tarzı vardır. İlki konuşmacının kişisel karakterine bağlıdır; ikincisi dinleyiciyi belli bir ruh haline sokmaya bağlıdır; üçüncüsüyse konuşmacının kendi sözcüklerinin sağladığı tanıta ya da sözde tanıta. Konuşma bize, konuşanın inanılacak biri olduğunu düşündürecek biçimde yapıldığında, inandırma, konuşmacının kişisel karakteriyle başarılmış olur. İyi insanlara ötekilerden daha tam ve daha kolay bir biçimde inanırız.
"Tavır" "Kanı"dan farklı olarak "doğru" ya da “yanlış" diye nitelendiremez. “Peki bir tavırla bir kanı arasındaki fark nedir? Şunu demek isterim: Tavır kanıdan önce gelir. (Tanrıya inanç bir tavır değil midir?)" Bu nasıl olacaktır: Onu enformasyon olarak dile getirebilen biri ancak ona inanır. Bir kanı yanlış olabilir. Ama buradaki bir hata neye benzeyecektir? Duygumsu bir ifadenin bağlantısı mıdır? -Yalnız onun değil. O anlamın ve ifadesinin bağıntısıdır.
Başka bir deyişle, modern toplumun her bireyselleşme dalgası zorunlu olarak milliyetçileşme dalgasıyla beraber gider. Böylelikle Horkheimer yeniden, tek tek insanların çıkarı ile genelin çıkarı arasındaki birliğin yıkıldığı ve bireylerin artık doğrudan toplumsal yükümlülük taşımadıkları ve böylece de onların rasyonelliğinin dumura uğradığına dair düşüncelerini ortaya koyar.
Reklam
O halde retorik; basit bir biçimde sadece “güzel söz söyleme sanatı", yahut "ikna sanatı" olarak değerlendirilemez. Retorik, aslında dünyaya dair bildiğimiz herşeyin, ben'e içkin olduğunu ve bunu biz haline getiren şeyin tözsel hakikatler değil, tamamen uzlaşımsal olan kanaatlerin olduğunu gösteren ve bilgi-inanç arasındaki ilişkiyi yeniden düşünmeye davet eden bir felsefi tutumu ortaya koyar.
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.