Felsefenin Kısa Tarihi

Ahmet Cevizci

Felsefenin Kısa Tarihi Sözleri ve Alıntıları

Felsefenin Kısa Tarihi sözleri ve alıntılarını, Felsefenin Kısa Tarihi kitap alıntılarını, Felsefenin Kısa Tarihi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Aziz Augustinus
Sokratik ve Platonik bir tarzda, insanın sonlu ve eksikli oluşundan dolayı, tamamlanmak arzusuyla sevmeye mahkum olduğunu söyleyen Augustinus' a göre, insanın aşkının dört ayrı objeleri vardır: (i) Madde ve fiziki nesneler, (ii) başka insanlar, (iii) kendisi ve (iv) Tanrı. Bu varlıklardan her biri, insanın ihtiyaçlarının belli bir bölümünü karşılar ve ona belli bir doyum ve mutluluk sağlar. Söz konusu dört varlık da aşkın meşru objeleri olup insan da aşık olmaya mecbur olduğuna göre, Tanrı tarafından yaratılmış doğal düzeni bozan ve bu arada ahlaki kötülükleri yaratan şey, insanın bu objeleri birbirlerinin yerine ikame etmeye kalkışmasıdır.
Sayfa 128
Aristoteles
Aristoteles'e göre şu halde, insan aklını iyi ve doğru kullanır, ondan layıkıyla yararlanırsa, insan gibi yaşamış olur. Buna göre mutluluk insanın kendisine özgü işlevi yerine getirmesinden, onun bütün bir hayatı boyunca aklını iyi ve doğru kullanmasından meydana gelir. Bir şeyi iyi ve doğru kullanmak ise erdemi gerektirir.
Sayfa 83
Reklam
"Gücünü sevgiden almayan erdemsiz toplum, insanın metafizik boyutunu hiç hesaba katmadığı için, burada erdemli insanın ya da gerçek filozofun mutluluğa erişebilmesi mümkün değildir." ~Ahmet Cevizci // Felsefenin Kısa Tarihî
Zenginlik arar, haz ya da şan şeref peşinde koşarken, bir de manevi boyutları olduğunu unuturlar; kendilerini harekete geçiren gücün ne olduğunu sorgulamadan, kişisel hedeflerinin gerçekten de değerli olup olmadığını tartışmadan, diğerleri gibi yaşarlar. Toplumun kendilerine sunduğu değerler üzerinde bir an bile düşünmeden, sosyal baskıyla, bedenin arzularıyla sürüklenirler. Kısacası, ''sorgulanmamış bir yaşam süren'' insanların hayatları kendi ellerinde ya da kendi kontrollerinde değildir; onların denetimi dışarıdan gelmektedir. Bu ise kişiyi mutsuzluğa götüreceği için bir felaketten başka hiçbir şey olamaz.
Sayfa 58 - Say
Sokrates'in gözünde politik kriz, aslında devlet ile bireyler arasındaki ideal ilişkilerin bozulmasının bir sonucuydu. Devlet iyi hayatı gerçekleştirme, olgun ya da kamil yurttaşlar yetiştirme misyonunu unuturken, bireyler de giderek daha güçlü bir biçimde kendi çıkarları peşinden koşar olmuşlardı.
Sayfa 54 - Say
Zira onlara göre,gerçek özgürlük,harici bir özgürlük,insandan bağımsız koşullara bağlı olan bir özgürlük değil de insanın duygularının kölesi olmadan,akla uygun davranışlarda bulunabilmesiyle hayata geçirebildiği iç özgürlüktür.Bu açıdan değerlendirildiğinde,bir köle özgür,bir kral da aslında köle olabilir.
Reklam
370 öğeden 431 ile 370 arasındakiler gösteriliyor.