Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler

Abdulkadir Turan

Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler Gönderileri

Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler kitaplarını, Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler sözleri ve alıntılarını, Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler yazarlarını, Fetihler, Hareketler ve Şahsiyetler Açısından Kürtler yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"İslâm'ın öncüleri ırkî özelliklerden kurtuldukça yücelmişler."
Sayfa 166 - Seyyid KutubKitabı okudu
Tarih boyunca, Kürt toplulukları, kendilerine yönelik her sözlü veya fiili saldırıya güçleri ne olursa olsun cevap vermisler. Beklememişler ve erteleyememişler. Duymamayı ve görmemeyi başaramamışlar. Sabırsızlıklarını da "yiğitlik" olarak görmüşler. Her soyun bir zaafiyeti olduğu gibi bu, Kürtlerin ilkel bir zafiyetidir. Bu özellikleri yüzünden tarih boyunca her çıkışları, daha güçleri zayıfken kışkırtmalarla erken başlatılmış ve amacına ulaşmadan bastırılmıştır.
Sayfa 166 - DUA yayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Selahaddin-i Eyyübî'nin kökenini tartışmak bile abestir. Selahaddin-i Eyyübî, Kürttür. Ancak onun kişiliğini İslâm'dan başka hiçbir milliyet açıklayamaz. O, ümmetin adamıdır; onun kişiliğinde ümmetin Arap, Türk, Fars, Kürt bütün unsurlarının buluşması vardır. Dağlarda yaşamaya alışık olmakla Kürttür, vur-kaç tekniğindeki başarısıyla Araptır, düşmanı oyuna getirme yeteneğiyle Farstır, ordu kurma becerisiyle Türktür. Çekirdek kadrosu, elbette kendi ailesi, mutlak dostları, kendisini Mısır'a vezir yapan ve çoğu onun emrinde şahadete kavuşan Hakkarili ve Erbil Kürt alim ve süvari birlikleridir. Ama askerlerinin önemli bir bölümü Türktür. Yanında pek çok Arap ve Fars alimi vardır. Nizamiye Medreselerinde yetişen her unsurdan ümmet âlimlerini dikkate almadan Selahaddin'i anlamak mümkün değildir.
"Şemdinli dağlarının içtim nur çeşmesinden, Kurtuldum akreplerin ruhumu deşmesinden"
Sayfa 137 - Seyyid Taha hayranı şair Necip Fazıl KısakürekKitabı okudu
İslam, yörenin en mazlum toplumu olan Kürtleri ilmi, iktisadi, siyasi yönden kalkındırdı. Siyasi yönden bitiş noktasında olan Kürtler İslâm'ın daha 3. yüzyılının ortalarında Ahvaz bölgesinde Ubeydullah El Kurdi önderliğinde bağımsızlığa doğru yol aldı. İslâm'ın 4. yüzyılından başlayarak Kürtler, Kafkasya'da büyük devletler kurdu. Ardından Diyarbakır yöresinde Mervanilerle ilmi ve iktisadi yönden tarihlerinin doruğuna çıktı. Yüzyılı bulmayan bir fetret döneminden sonra ise Kürtler Eyyübilerle çağlarının en güçlü ve en saygıdeğer devletinin başı oldu. Eyyübilerden sonra Batıcı Tanzimat'a kadar Kürtler hiçbir zaman kendi coğrafyalarının yerel yönetimini kaybetmedi. Ayrıca Osmanlı'da (kısmen Iran'da da) merkezi devlette büyük görevler üstlendi ve Bosna-Hersek'ten Yemen'e bütün Islam dünyasının yönetiminde aktif olarak görev aldı.
Sayfa 78 - DUA yayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Kürtler, daha çok kırsal kesime dağılmış bir etnik unsurdu. İslâm'la Araplar geldi, Kürtleşti, Islâm'a geçen Ermeniler, Süryaniler Kürtleşti, yöreye gelen Türkler Kürtleşti. Neticede Kürtler basit bir etnik yapı olmaktan çıkıp millet düzeyine ulaştı.
Sayfa 78 - DUA yayıncılıkKitabı okudu
Hilafetin kaldırılmasından sonra Cumhuriyete karşı kıyam eden Şeyh Said, Diyarbakır'ı alamayınca amacına ulaşamadı. Şehirde İslâm mirasına karşı hücum serbest kaldı. Şehrin ilk valisi Hz. Sa'sa(ra)'nın mezarı bile yerle bir edildi. Şehrin surları, kısmen yıkıldı, pek çok kitabenin kayıtlı olduğu taşları dağıtıldı. Ancak Avrupalı arkeologların araya girmesiyle bu yıkım durdurulabildi.
Sayfa 62 - DUA yayıncılıkKitabı okudu
Marvânoğulları zamanında, Diyarbekir bölgesi muhtelif âlim, şair ve tabiplerin ikametgahı olmuş ve burada Amid şehri de İslâm âleminin dördüncü derecede gelen ilim ve edebiyat merkezlerinden biri haline gelmiştir. Şehir merkezinde Kürtçenin yaygın ve resmi dil olarak konuşulması da Mervaniler dönemine denk geldiği gibi mezhebî kimlik de onların zamanında tamamlanmıştır. MEB İslâm Ansiklopedisine göre yörede ilk dönemde Haricilik etkindi, sonra Hanbeli, onun da ardından Maliki mezhebi etkin oldu. Şafiiler ise Mervaniler döneminde mezheplerini yayma imkânı buldular; yöre o dönemden sonra Şafiî mezhebine geçti. Yöredeki Hanefiler ise Osmanlı döneminden kalmadır.
Sayfa 62 - Eyyübiler döneminde kürtlerin neredeyse tamamı Şafiidir.Kitabı okudu
uyumsuzluk her devrin sorunu..
Osmanlı İmparatorluğu, Kafkasya'dan kaçan Çerkez, Çeçen, Kıpçak, Kara Kalpak gibi toplulukları Maraş'ta Ermenilerden boşalan yörelere yerleştirdi. Genellikle dindar olan bu kitlelerle Maraş'ın çoğu Kürt kökenli Alevileri arasında bir türlü uyum oluşmadı. Kürt Aleviler, onlara daima göçmen; onlar da Kürt Alevilere "gavur" gözüyle baktı.
Sayfa 41 - DUA yayıncılıkKitabı okudu
126 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.