Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Epigenetik Felsefesine Giriş

Gen Ötesi- İnsan Sonrası

Esra Kartal Soysal

Gen Ötesi- İnsan Sonrası Sözleri ve Alıntıları

Gen Ötesi- İnsan Sonrası sözleri ve alıntılarını, Gen Ötesi- İnsan Sonrası kitap alıntılarını, Gen Ötesi- İnsan Sonrası en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Epigenetik... Lamarkcı kalıtımın haklılığını gösterir mi?
"Çevreyi hesaba katılması gereken bir güç olarak kurgulamasıyla epigenetik çalışmaların, kendi evrim tezinde "çevre" etkisini kuvvetle vurgulayan Lamarck'tan ilham aldığını söylemek mümkündür. Ancak Lamarck ne çevre etkisini ve edinilmiş özelliklerin kalıtımı hipotezini ortaya koyan ilk ve tek kişidir ne de bu hipotez için bir mekanizma önerebilmiştir. Bugün elde epigenetik modifikasyonların nesiller arası aktarımı için inkâr edilemez kanıtların olması, Lamarkcı kalıtımın haklılığını gösterir mi? Lamarck'in mirasının epigenetik paradigmaya köken olabileceği varsayımina, esasında yeni bir formda doğmanın -düşünce tarihindeki birçok örnek gibi- ötesinde bir üstünlük atfedilemez. Öte yandan Lamarkçlık kavramının, ortodoks Darvinci düşüncede ve genetik paradigmada neredeyse yasaklanması ya da bir çeşit alay konusu olması da kabul edilir değildir." -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 130
Kültür genellikle sadece doğal olmayan olgulara sınır koyduğunu ileri sürse de biyolojik perspektiften bakıldığında her şey doğaldır; zira tanım gereği "olması da olmaması da mümkün olan (olumsal)" doğaldır. Doğal olmayan bir yöneliş ise zaten doğal seçilimin elemelerinden geçip ayakta kalamamaktadır.
Literatürde yaygın olarak kullanılan "doğal" kavramı biyolojik içerimler den ziyade Hristiyan ilahiyatının kabulleriyle doludur. Dogal, dogayı yara tan Tanrı'nın niyetiyle uyumluluktur.
Reklam
Benlik Hissi ve İstirahat Enerjisi
“Ayrıca “arka plan şebekesinin (default mode network) tarandığı, bir fMRI deneyi, beyne herhangi bir görev verilmediğinde, yani istirahat halinde enerjisinin %80'e yakınını harcadığını gözlemiş, bunun da sırf benlik hissinin korunması için sarf edildiğini kaydetmiştir.“ -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 243
Doğal (biyolojik) etkenler kültürel olanlarla iç içedir.
“Epigenom kavramsallaştırması, asırlardır süren semeresiz doğa-kültür/gen-çevre dikotomisini kırmayı sağlamıştır. Genomun en bariz özelliği çevresinden gelen sinyallere karşılık vermesi olduğuna göre, gelişimsel tesirlerin genetik ve çevresel kategorilere ayrışması anlamsızdır. Benzer şekilde gene çevre mefhumu doğal dinamikler içerdiğine göre, doğal (biyolojik) etkenler kültürel olanlarla iç içedir.“ -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 230
Genotip-Fenotip
“Lewontin, organizmanın geliştiği çevreye bağlı olarak tek bir genotipin farklı fenotipler üretebileceğini ya da aynı fenotipin çevreye bağlı olarak farklı genotipler tarafından üretilebileceğini sıkça vurgulamıştır.“ -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 224
Öğrenme sürecinde hepimize başarılar diliyorum.
genetik paradigmadan epigenetiğe geçiş, farklılık (difference), belirsizlik (uncertainty) ve belirlenemezlik (indeterminacy) ile yaşamayı öğrenme dönemidir.
Reklam
Bireyden ziyade popülasyon terimleriyle düşünmek esastır.
"Modern senteze göre evrim, bir gen havuzu içinde nesilden nesle aktarılan genlerin frekansında meydana gelen değişimdir. Doğal seçilim, mutasyon, rekombinasyon, rastgele genetik sürüklenme, gen akışı/göçü olmak üzere beş temel evrim mekanizması bu değişime tesir etmektedir. Gen havuzu tüm bu mekanizmaların etkileșimiyle değişime uğramaktadır. Fakat bu mekanizmalar içinde "doğal seçilim", modern sentezci evrim görüşünün merkezî kavramıdır. Modern sentezin evrimi kademelidir (gradual). Türler arasındaki süreksizlikler, kademeli olarak coğrafi ayrılma veya neslin tükenmesi argümanlarıyla açıklanmaktadır. Bireyden ziyade popülasyon terimleriyle düşünmek esastır." -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 76
Biyolojik sistem indirgemeye direnen...
"... Biyolojik sistemlerin tarihsel, teleolojik (amaç) ve indirgemeye direnen doğaları onları fizik sistemlerden ayırmaktadır... Özetle biyolojinin biricikliği, ele aldığı nesnenin yapısından yani yaşam fenomeninin kendine has özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Biyolojinin nesnesi tarihsel, çevreyle etkileşim içinde ve -her ne kadar bu amaç rastlantısal da olsa türün devamı gibi bir amaçla motive edilmek bakımından- amaç yönelimli belirmektedir." -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 24
Deneyimler (atalarınki de dahil) unutulmuş olsalar bile epigenetik mekanizmalar aracılığıyla aktarılmaktadır. Genetik yapı genel yapıda hızlıca eriyen moleküler kalıntıların parçası haline gelir. Bu döngüde psikolojik ve davranışsal eğilimler de kalıtsaldır. Ataların sadece şeker hastalığı değil aynı zamanda yaşadıkları depresyona yatkınlık özellikleri de aktarılır. Yaşamın taslağı olarak bilinen genlere karşın epigenom yaşamın "iz bırakan eskizidir” (etch a sketch); zira epigenetik geçmişin silinmediği artık kanıtlanmaktadır.
Reklam
Bir döneme hakim olan iktidar gücü, kendi kavram ve teorilerini dayatmaktadır.
Tabula Rasa
“Tabula Rasa’nın felsefi ve ahlaki düzlemlerden sonra sosyal bilimlerde de ön plana çıkmasının II. Dünya Savaşı sonrasına rastlamasında öjenik hareketin rolü büyüktür. Öjeni tecrübesiyle birlikte biyolojik insan doğası kavramına gölge düşmüştür.” -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 214
Nazici öjeni ve Evrimsel Psikoloji...
"Nazici öjeniye göre ise biyoloji kaderdir ve Darvinci doğal seçilim mantığından hareketle uygun olmayanların elenmesine ve uygun olanların da hayatta kalarak üremesine izin verilmelidir. Nazilerin temel hedefi insanlığın alt insana doğru bozulmasını önlemek ve evrimini ileri doğru, yani üst insana doğru desteklemektir. Sosyobiyoloji ve evrimsel psikoloji de öjeni, ırkçılık ve milliyetçi şovenizmi desteklemekle itham edilmiş, II. Dünya Savaşi'ndaki hezimetle itibar kaybına uğramıştır. 1970'lerde, genetiği davranışla ilişkilendiren teoriler sayesinde sosyobiyoloji ve evrimsel psikoloji yeniden canlanmaya başlamıştır." -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 203
Kültür, türün içinde yaşadığı çevrenin etkileşimsel ürünüdür...
"Kültürden doğa dışındaki her şey mi kastedilmektedir? İkisinin sınırları birbirinden ayırt edilebilir mi? Seçilen veya maruz kalınan kültürel etkiler, doğadan yani biyolojiden sonra gelseler de doğa/biyoloji yasalarından bağımsız değillerdir. İnsanın fiziksel, duygusal ve bilişsel becerileri, doğası, dar anlamıyla DNA'ları tarafından şekillendirilir. Fakat insan türünün iş birliği yaparak büyük ve karmaşık düzenler kurabilmeleri ve bu düzenleri sürdürebilmeleri, kültür ile mümkündür. Kültür, türün içinde yaşadığı çevrenin fiziksel (coğrafi, tarihi bağlam, vb.) ve fiziksel olmayan (düşünceler, inançlar, vb.) bileşenlerinin etkileşimsel, kurgusal bir ürünüdür." --Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 196-197
Kök hücresi hatlarını geliştirmesi hakim genetik varsayımları sarsmıstır.
"1997'de Ian Wilmut'un Dolly'yi klonlaması, 1998'de Gearhart ve Thomson'un insan kök hücresi hatlarını geliştirmesi hakim genetik varsayımları sarsmıstır. Kök hücre araştırmaları hücrelerin kaderinin genler tarafından belirlenmediğini ortaya çıkarmıştr. Bu keşifler gelişimin preformasyonun izin verdiğinden daha esnek ve etkileşime açık bir yapıda olduğunu kanıtlamaktadır. Genetik paradigma ihtimaller yelpazesi hakkında sağın bilgi sunmaktadır; lakin "genetik ifadenin düzenlenmesi" olgusuna birçok "yorum" dahil olmaktadır. İfade düzeyindeki birçok varyasyon epigenetik süreçler tarafindan kontrol edilmekte ve düzenlenmektedir. Başka ifadeyle "yorumlar" epigenetiktir." -Esra Kartal Soysal, Gen Ötesi- İnsan Sonrası/Epigenetik Felsefesine Giriş, Ketebe Yayınevi, syf: 131
64 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.