Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Günah Üzerine Tartışma

Georges Bataille

Günah Üzerine Tartışma Gönderileri

Günah Üzerine Tartışma kitaplarını, Günah Üzerine Tartışma sözleri ve alıntılarını, Günah Üzerine Tartışma yazarlarını, Günah Üzerine Tartışma yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
J.-P. Sartre: Günah işlediğiniz zaman ahlâkın sizi pek tedirgin etmediğini sanıyorum. Bundan ötürü de günah, daha az boğuntulu ve daha az trajik bir hale geliyor bence. G. Bataille: Bence siz, mantıksal yönde bir abartmaya kapılıyorsunuz. Biz, mantığın bizden istediği kadar basit yaratıklar değiliz. Mantık bizim birbirimizden ayrılmamızı ve varlıkları bölüp sınıflamamızı ister.
J. Hyppolite: Demek ki siz, kişinin kendi varlığını koruması ekseni üzerinde temellenen bir ahlâka karşı çıkıyorsunuz ve insanın, kendi varlığından dışa çıkması gerektiğini söylüyorsunuz. G. Bataille: Evet, haklısınız.
Reklam
Günah dediğim zaman anladığım ve günahta beni çeken şey, bu edimin, bizi kendi dışımıza çıkarmasıdır; yani, günah, kendi içimize kapanıklığımızı bozar; ruha, bir açılım getirir.
Bence, Hıristiyanlık açısından günah, cürüm olmadığı gibi, ten zevki düşkünlüğü de değildir. İster Hz. Adem'in ister Şeytanın günahları olsun, bu edimlerde söz konusu olan, reddetme ve buyruklara aykırı hareket etmedir; başkaldırma ve hırstır, ama ten zevki düşkünlüğü ve cürüm değildir. G. Bataille: Hiç kuşkusuz.
Bence, sizin günah kavramınız ve vecit kavramınız, erosun iki ayrı formu, yani burada gizemci eros ve duyusal (bedensel) eros söz konusu ve bu iki eros, sizin hiçlik kavramınızla ilişkili. G. Bataille: Evet, bu kavramlar, hiçliğin tam anlamıyla günah olması bakımından benim hiçlik kavramımla ilişkilidirler. Bu belki de günahın çifte anlamlı olmasından ileri geliyor: Gerçekten de kişinin kendisinin ötesinde hiçliğini araması bile günahtır
Varlıkta bir dopdoluluk duygusu olduğu kadar, bir boşluk duygusu da vardır ve onu kendi dışına çıkarıp atan da, işte bu boşluk duygusudur.
Reklam
Kendisinin dışında bir öte arayan varlık, hiçliği değil, bir öteki varlığı arar.
J. - P. Sartre
...siz aslında, hiçliği değil, varlığı arıyorsunuz ve vecit de hiçlikte değil varlıkta bir kayboluştan başka şey değil. Bu, irdelenmesi gereken bir düşünce. Burada iki düşünce tutumu olanaklı: Biz, ya dopdolu ve som varlıklarız ve dolayısıyla hiçliği arıyoruz ya da biz bomboş varlıklarız ve varlığı arıyoruz.
Varlık, kendi gözünde, herhangi bir anda da olsa, bir doluluk ve somluk olarak görünebilir. Ama bir başka anda varlığın bulunmayışı, yani benim benliğim dışında bir başka benliğin var olmamaklığı söz konusudur. Ve bu da hiçlik diye adlandırılabilir.
Her halükârda, iki perspektif var önümüzde: İlkin, beden ile ruhun ayrılığı ve vecitte önceden canlandırılan bedenin ölümü ve sonra, bırakılmışlığın hazırladığı ruhun ölümü.
Reklam
Sözünü ettiğiniz bir başka tür ölüm de var. Bu, manevi ölümdür ve sizin düşüncelerinizin kaynaklandığı Nietzsche'nin "Tanrı'nın ölümü" dediği şeydir bu. Ama burada da bedenin ölümünden sonra, yeniden doğmak için bir tür manevi ölüm söz konusudur.
Vecit, olumsuz bir şeydir. Ve bedenin güçsüzlüğünü ve yetersizliğini gösterir. Bir ermişte bile genellikle böyledir bu? Ama ermişin ermişliği o anda kutsanmamıştır. Hatta bu ermişlik askıya alınmış durumdadır, çünkü bu durum, bedenin öleceğini göstermektedir. Bu bir tür gizemli ayrılıp çözülmedir.
Bence siz, insan varlığında, içsel yaşamı daha çekici kılan bir şey arıyorsunuz. Siz, vecdi, düşünce ve kavrayış açısından tanımlamak istemiyorsunuz. Vecit, fizik açıdan bir zayıflık ve düşkünlüktür. Vecit, zekâ ve kavrayışın eşlik ettiği bir istekle değil, önünü görmeyen bir tat alış ve sevgi istencinin verdiği bir terk edilmişlikle aranır.
Dinlerin iflas etmesinin nedeni, karşıtlıkların birliği ilkesini anlama yeteneğini kaybetmeleridir. Günümüzde herkes, akıldışı adına akla saldırıyor. Bunun nedeni, akılcılığın, çelişmezlik ilkesine dayanarak, kendisine karşı ileri sürülebilecek kanıtları yine kendi içinde taşımasından başka şey değildir.
Bence, dünyamız kabahatlilik duygusu altında ezilmiş ve Tanrı önünde sorumluluğunu yüklenemediği için de can sıkıntısı içinde kapalı kalmıştır.
213 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.