Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Dağın Efsanesi

Hasan Sabbah ve Alamut

Ayşe Atıcı Arayancan

Hasan Sabbah ve Alamut Sözleri ve Alıntıları

Hasan Sabbah ve Alamut sözleri ve alıntılarını, Hasan Sabbah ve Alamut kitap alıntılarını, Hasan Sabbah ve Alamut en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Muhammed b. Buzurg Ümid
Bu süre içerisinde Selçuklular tarafından birçok devlet adamı bir şekilde İsmaililer tarafından öldürülürken, Nizari İsmaili tarafında da birtakım kopuşlar yaşanmaya başlar. Oğlu II. Hasan propagandalar yapmaya başlar. Babası Muhammed b. Buzurg Ümidvin böyle bir yeteneği olmadığı için İsmaili halk II. Hasan'ın Hasan Sabbah tarafından vaad edilen imam olduğunu düşünmeye meyil eder. Muhammed b. Buzurg Ümid'in 1162'de ölümünün ardından Alamut Kalesi yönetimine imamlık iddiasında bulunan Hasan bin Muhammed Buzurg Umid / II. Hasan geçer.
Sayfa 87 - 1138 - 1162Kitabı okudu
Zehirli Neşter Olayı
Rivayete göre; Muhammed Tapar, her ay sağlığı için kan aldırmaktadır. Bu durumu bilen veziri Sadü'l-Mülk, sultanı öldürme planları yapar ve onun kanını aldırmak için bir kan alıcı ile anlaşır. Kan alıcıya bin altın karşılığında sultanın kanını alması için zehire batırılmış neşter verir. Vezirin bu gizli planını Selçuklu sarayında görevli olan Hatibi de bilmektedir. Hatibi karısına anlatır ve plan sultana bildirilir. İşin aslını öğrenmek isteyen sultan kan alıcıyı konuşturur, doğruları öğrenince aynı neşter ile kan alıcının damarını deldirerek öldürttükten hemen sonra Sadü'l-Mülk' ün İsmaili olduğuna kanaat getirerek, onu da tutuklatıp mallarına el koyar ve İsfahan kapısında astırarak öldürtür. Büyük Selçuklu İmparatorluğu'na tabi Suriye ve Filistin Selçuklu Devleti hükümdarı Tutuş'un oğullarından Haleb Meliki Rıdvan, İsmaililere Haleb' te bir davet evi kurmaları için izin verir. Rıdvan'ın ölümünden sonra oğlu Melik Alp Arslan'a Muhammed Tapar mektup gönderir. Bu mektup üzerine Melik Alp Arslan tarafından İsmaililiğin Haleb'te ve bütün Suriye'de yayılmasında önemli rol oynayan Ebu Tahir ve Suriye'deki liderlerinden el-Hakim el-Müneccim'in kardeşi ve önde gelen İsmaililer öldürülür, diğerleri hapse atılır, mallarına el konulur. Bir kısmı da kaleden aşağı atılarak öldürülür. Bu olaydan kurtulabilenlerden bir kısmı Haçlılara katılır, bir kısmı da değişik bölgelere dağılırlar. Suriye'de ve özellikle Haleb'te yerleşerek çeşitli yöntemlerle çoğalmayı başaran İsmaililer için bu olay büyük bir darbe olmuştur.
Reklam
Diğer taraftan Berkyaruk'a muhalif Selçuklu hizipleri, sultanın ordusunu bütünüyle İsmaili olmakla suçlamaya başlar. ... Suikastler o kadar ileri boyuta ulaşır ki, İsmaili düşmanı birini vezir tayin ettiği için Sicistan'lı bir İsmaili, Sultan Berkyaruk'a hücum edip pazısından yaralar.
İsmaililerin önce İran daha sonra Suriye taraflarında kurulan oluşumla Nizari İsmailileri denikmektedir. Onlar bu ismi, Fatime Halifesi Muntasır'ın büyük oğlu Nizar'ı desteklerinden dolayı almışlardır. Hasan Sabah öncülüğünde gelişen bu harekete " es-Sabbahiye", Hasan Sabbah'ın eski düşünceleri yeniden canlandırdı için "ed-da'vetü'l-cedide" (yeni davet) de denilmiştir.
Dâilerin davayı daha iyi yayabilmek ve etkisini artırabilmek için seçtiği hedef kitle cahil ve fakir halktı.
Sayfa 206Kitabı okudu
Şarap
Hasan Sabbah'ın, Muhammed adındaki oğlunu şarap içtiği için öldürttüğü rivayet edilir. Hasan Sabbah'ın koyduğu yasak II. Hasan'ın kıyamet ilanına kadar sürmüş, bu dönemden itibaren şarap serbest hale gelmiştir. Nitekim II. Hasan'dan sonraki diğer Alamut edendilerinin de şarap içtikleri kaynaklarda yer almaktadır.
Sayfa 191Kitabı okudu
Reklam
İmam ve İmamet Anlayışı
İmamlık, Hz. Muhammed ile ortaya çıkmış ve din açısından önemli bir anlam kazanmıştır. İmamet unsuru ise Hz. Muhammed'in ölümünün ardından onu yerine geçecek halifelik tartışması sonucunda ortaya çıkmıştır. Onlara göre; halife Şii olmayan, nass ve tayinli değil, başka yollarla Müslümanların başına geçen kimsedir. İmam ise nass ve tayinle belirlenen Şii liderdir. Şiilere göre; imamet, hem din hem de dünya reisliği manasına gelen manevi bir kuvvettir. Hilafet ise zahiri ve dünyevi teşkilatıdır. Peygamberler vahyin zahiri, imamlar da İsmaili anlamını ortaya koyanlardır. Her dönemin yedinci imamı diğerlerinde bulunmayan ilahi bir güce sahiptir. İsmaililikte imam-ı masum çok önemli bir mevkiye sahiptir ve o dünyada cereyan eden ve edecek olan her şeyi bilir. Ayet ve hadislere istediği manayı verebilir. Onun öğretilerine uyanlar namaz, oruç gibi mükellefiyetlerden kurtulur. Bu nedenle de tefsir ve hadis ilimlerine diğer mezhepler kadar önem verilmez ve gerçek bilginin taşıyıcısı ve Kur'an'ı yorumlayabilen, anlamlandırabilen tek kişi imamdır. İmamlık unsuru nedeniyle İsmaililer tefsir ve hadis ilimlerine önem vermezler. Çünkü onlara göre; imam gerçek bilginin taşıyıcısı ve Kur'an'ın zahiri ve İsmaili anlamlarını açıklamakla yetkili tek kişidir. İmam ayetleri tev'il ettiği için, ayrıca tefsir ilmine gerek duymamaktadırlar.
Sayfa 157Kitabı okudu
II. Muhammed / Nureddin Muhammed
II. Hasan'ın ölümünün ardından Alamut tahtına oturan Nureddin Muhammed, 44 yıllık yönetimiyle en uzun hüküm süren Alamut efendisi olur. O da babasının siyasetini sürdürerek, tüm hayatını kıyamet öğretisini sistemleştirmeye adar. Bunun için ilk olarak babası ve kendisi için açıkça ve tam olarak imamlık iddiasında bulunur. İkinci olarak imamı kıyamet öğretisinin merkezi unsuru haline getirir. Ölmeden önce oğlu Celaleddin Hasan'ı daha çocuk iken kendi yerine geçecek kişi olarak tayin etmiştir. Ancak Celaleddin Hasan, Nurettin Muhammed'in son yıllarında babasının yolunu inkar etmeye ve onun düşüncelerini onaylamamaya başlar. Bütün bu karışıklıklar içerisinde Nureddin II. Muhammed 1210'da zehirlenerek öldürülür ve yerine oğlu Celaleddin Hasan geçer.
Sayfa 91 - 1166 - 1210Kitabı okudu
II. Hasan / Hasan Muhammed
II. Hasan ilan ettiği Kıyamet öğretisi, bazı ismaililer tarafından kabul görmez ve kendi aralarındaki fikir ayrılıkları giderek büyür. Nitekim II. Hasan 1,5 yıl sonra Büveyhi sülalesinin Deylem kolundan On İki İmamcı Şii olan ve eniştesinin yeni politikasını onaylamayan kayınbiraderi Hasan b. Namaver tarafından Lammasar Kalesi'nde bıçaklanarak öldürülür.
Sayfa 89 - 1162-1166Kitabı okudu
114 öğeden 71 ile 80 arasındakiler gösteriliyor.