Kültür ile Medeniyet Arasında

İkondan Kanona

Besim Dellaloğlu

İkondan Kanona Gönderileri

İkondan Kanona kitaplarını, İkondan Kanona sözleri ve alıntılarını, İkondan Kanona yazarlarını, İkondan Kanona yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Laik markaj” Türkiye'de sekülerleşmenin Avrupa’ya göre daha “siyasal” bir biçimde gelişmesine neden olmuştur. Bir bakıma modernleşme projesi toplumun sekülerleşmesini hem ertelemiş hem de onu aşırı siyasallaştırarak yatay alanda kalmasına izin vermemiştir. İslamcılığın sivillik probleminin arkasında yatan nedenlerden biri budur.
Sayfa 117Kitabı okudu
Siyasal laiklik uzun süre Türkiye’de toplumsal sekülerleşmeye bir ket işlevi de görmüştür. Laiklik politikaları özellikle son yıllarda Türkiye'de çok yaygın olarak kullanılan "vesayet" kavramının işaret ettiği anlamda kamusallaşma filtreleri oluşturmuştur. Örneğin, kamusal alanın başı açık olarak girilebilecek bir yer olarak tarif edilmesi bu filtrelerin en önemlisidir. Bir tür “koşullu yurttaşlık" anlamına gelebilecek bu filtreler Türkiye'de dindarlığın sosyolojik anlamda “cemaat”leşerek kalmasını ya da kamusal alanı zorladığında da aşırı siyasallaşmasına neden olmuştur.
Sayfa 116Kitabı okudu
Reklam
Türkiye'de "laik" ve "seküler” sıfatları kabuk bağlamış ve siyasallaşmıştır. Türkiye'de dindarlık artık siyasi bir kimliğe dönüşmüştür. Devletin bir sıfatı olması gereken laikliğin bir siyasi kimlik haline gelmesi gibi, dindarlık da bir siyasi kimlik olmuştur. Bu anlamda din ve siyaset alanlarını birbirlerinden ayırt etmek neredeyse mümkün değildir.
Sayfa 115Kitabı okudu
Türkiye'de laisizm (laiklik) tıpkı muhafazakârlık, liberalizm, milliyetçilik, sosyalizm, komünizm gibi modern bir siyasal ideolojidir. Yani Türkiye'de devletin bir sıfatı olması gereken bir özellik, siyasallaşarak diğer modern siyasal ideolojilerle rekabete girmiştir. ve bunu da özellikle dindarların inançlarını nasıl yaşamaları gerektiğini tanımlayarak yapmıştır. Bir anlamda dikey eksenin kavramı olan “laik”, yatay eksene taşarak, orada “siyasal” bir yer kaplamıştır. Bu noktada Carl Schmitt'in adını bir kez daha anmama sanırım gerek yok! Yani aslında Türkiye'de dinî siyasallaştıran devlettir.
Sayfa 115Kitabı okudu
Laik bir devlet yurttaşlarının inançlarını nasıl yaşamaları gerektiğini tarif etmez; onların yaptıkları tarifi tanır. ve bu tarif(ler)e göre yaşamalarını sağlamak için gerekli altyapıyı kurmak için gerekli düzenlemeleri yapar.
Sayfa 114Kitabı okudu
Devletin “laik” olması ya da olmaması, yurttaşların tercihleri üzerinden değil, devletin eylemleri üzerinden tanımlanabilir.
Sayfa 112Kitabı okudu
Reklam
Laiklik din ve devlet işlerinin ayrılması değil, devletin dine karşı nötrleşmesidir. Sekülerlik, dindarlığın bu dünya içinde ve içinde yaşanmasıdır. Yurttaşlar başka yurttaşları “laik” olmamakla eleştiremezler. Ama yurttaşlar, devletin "laik" tutumlar almasını talep edebilirler.
Sayfa 113Kitabı okudu
A.Hamdi tanpınar.... günlükler
Solcu gizli, musır ve cahil. Sağcı, milliyetçi geçinenlerin hepsi cahil ve kupkuru. Ortadakiler darmadağınık. Hemen hepsi zevksiz ve tahammülü güç. Biraz zevki ve anlayışı olanlar kıskanç. Yarabbi ne kadar yalnızım.
Bloom
Estetik gücün kabulü, kendimizle nasıl konuşacağımızı ve kendimize nasıl katlanacağımızı öğrenmemizi sağlar.
25 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.