Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İlk Dönem İslam Mezhepleri Tarihi

Ebu'l-Hasan el Eş'ari

İlk Dönem İslam Mezhepleri Tarihi Hakkında

İlk Dönem İslam Mezhepleri Tarihi konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
10/10
1 Kişi
4
Okunma
2
Beğeni
226
Görüntülenme

Hakkında

Hamd, izzet ve üstünlük, cömertlik ve iyilik sahibi Allah'adır. Hususi ve umumi olarak verdiği nimetlerden dolayı Ona hamd ederim. Farzlarını eda konusunda Ondan yardım dilerim. Resullerin sonuncusuna sâlat etmesini isterim. Şüphe yok ki dinleri bilmek ve onları birbirinden ayırmak isteyen kimsenin mezhepleri ve fırkaları görüşlerini(makalatı) bilmesi gerekir. Fırkalar hakkında bilgi veren, nihal(mezhepler) ve diyanat(dinler) hakkında eser veren bazılarının verdikleri bilgilerde eksiklik yaptıklarını, muhaliflerinin görüşlerini anlatırken (birşeyler) karıştırdılarını, bir kısmını birbiriyle ihtilaf edenlerin ihtilafina dair rivayet ettiklerini derinlemesine araştırmadıklarını bazılarının da muhaliflerinin sözlerine delilin ilzam edeceğini zannettikleri şeyler eklendiğini gördüm. Halbuki bu ilim sahiplerinin ve doğru ile yanlışı ayırt edebilen kimselerin yolu değildir. Bu gördüğüm hususlar benden açıklamamı ıstediğin fırkaları açıklamaya bunu kısa tutmaya uzatıp çoğaltmamaya sevk etti. Şimdi Allah'ın yardımı ve kuvveti ile bunları açıklamaya başlıyorum. İnsanlar Peygamber(sav)’sen sonra bir çok hususta ihtilaf ettiler, bu (ihtilaf ettikleri) şeylerden dolayı bir birlerini sapıklıkla itham ettiler ve bir birlerinden uzaklaştılar. Böylece onlar islamın kendilerini birleştirmediği ve içine almadığı hizbler(guruplar) ve fırkalar haline geldiler. Hz. Peygamber (sav) den sonra Müslümanlar arasında meydana gelen ilk ihtilaf İmamet konusundaki ihtilaf oldu. Allah (cc), Resulluh (sav)’in (ruhunu) kabzedip cennetine ve ikram yurduna nakledince ensar Resullah'ın (sav) Medinesindeki Benî Saîde Sakîfesinde (gölgeliğinde) toplandı ve imamete Sa'd b Ubade r.a’ ı getirmek istediler. Bu durum Ebu bekir ve Ömer r.anhuma ulaşınca her ikisi muhacirlerden bazı adamlarla birlikte ensarın toplandığı yere gittiler. Ebu bekir ra , onlara imametin kureyş dışında olamıyacağını bildirdi ve onlara Hz. Peygamber (sav)’in “İmamet kureyşte’dir” sözünü getirdi.
Tahmini Okuma Süresi: 13 sa. 19 dk.Sayfa Sayısı: 470Basım Tarihi: 27 Kasım 2020Yayınevi: İtisam Yayıncılık
ISBN: 9786059612944Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Yazar Hakkında

Ebu'l-Hasan el Eş'ari
Ebu'l-Hasan el Eş'ariYazar · 4 kitap
Ehl-i sünnet kelâm düşüncesinin iki ana ekolünden biri sayılan Eş‘ariyye mezhebinin kurucusu olan Ebü’l-Hasan el-Eş‘arî, 260/873 yılında bugünkü Irak sınırları içerisinde bulunan Basra’da doğup büyümüş, daha sonra Bağdat’a yerleşmiştir. Eş‘arî’nin soyu meşhur sahâbî Ebû Mûsâ el-Eş‘arî’ye dayanır. Kırk yıl boyunca Mu‘tezile mezhebine bağlı olarak yaşayan Eş‘arî, bu mezhep içerisinde yükselmiş ve ilmî tartışma meclislerinde hocası Ebû Ali el-Cübbâî’yi temsil edecek yetkinliğe ulaşmıştır. Ancak Eş‘arî, kırk yaşına vardığında yaşadığı iç buhranlar ve hocası Ebû Ali el-Cübbâî ile arasındaki fikir ayrılıkları neticesinde Mu‘tezile’yi terk ederek Ehl-i sünnet’e bağlılığını ilan etmiştir. Bu dönemden itibaren sünnî ilim çevrelerinde saygınlık kazanmaya başlayan Eş‘arî, çeşitli akımlara karşı eserler yazarak hatalı bulduğu görüşleri delillerle eleştirmiştir. Kelâm ilmindeki yetkinliği kadar cedel, tefsir, fıkıh ve kıyâs konularına da vâkıf bir âlim olan ve kendisine yüze yakın eser nispet edilen Eş‘arî, geride görüş ve sistemini geliştirip yayan önemli sayıda öğrencisini bırakarak 324/936 yılında Bağdat’ta vefat etmiştir.