Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İnsan Dediğin Gözdür

Necmettin Şahinler

İnsan Dediğin Gözdür Sözleri ve Alıntıları

İnsan Dediğin Gözdür sözleri ve alıntılarını, İnsan Dediğin Gözdür kitap alıntılarını, İnsan Dediğin Gözdür en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Önsöz
İnsanoğlu gözdür, gerisi deriden ibarettir. Göz ise, dost'u yani hakk'ı gören göze denir. l. Mevlana, Mesnevi, c. 3-4, s.397, Çev. Şefik Can
Sayfa 7 - insan yayınları, birinci baskı.2008Kitabı okudu
insâna Allah'ın halifesi adının verilmesi, onun yaratılışındaki cem' etme ve hakîkatların hepsini kuşatma yeteneğine sâhip olmasından dolayıdır. Gözbebeği insân için ne ise, İnsân da Allah için odur. Ve (İnsân) görmek ile (basar ile) eşanlamlı tutulmuştur (çünkü Arapça'da gözbebeğine "gözdeki insân" denilir). İşte bunun için "insân" denilmiştir. Zîrâ Hakk Teâlâ yarattıklarına onun aracılığıyla bakar ve rahmet eder.
Reklam
Merhamet ise, Allah'ın rahmetinden nasiblenmek demektir. Kişi, rahmetten kendinde ne varsa, dinden nasibinin de o olduğunu bilmek durumundadır. Allah'a teslim olan insânları Kur'ân, "ibâdu'r-Rahmân" yani "Rahmân'ın Kulları" diye anıyor. Çok dikkat çekicidir; kulluk "Esmâü'l-Hüsna"nın hiç birine izâfe edilmemiş, sadece Rahmet'e izâfe edilmiştir. Bu şu anlama gelmektedir: Peygamberleri izleyen, Allah'ın vahyini izleyen, Kur'ân'ın insânı olmak isteyen benlikler, Rahmân'ın kulu olacaktır. Başka bir deyişle söylersek; "Kur'ân'm Allah'ına gerçekten kul olanlar, rahmet insanları olmak zorundadırlar." Öfkenin, kinin, gazabın, intikamın, hırsın, bozgunun insanı oldunuz mu, Kur'ân insanı olmazsınız. Kur'ân'ın ahlâkı gerçekten bir rahmet ahlâkıdır. Görülüyor ki "sarp yokuşu" (akabe) aşabilmek, yukarıda sayılan değerleri hayata yansıtmakla mümkündür. Kur'ân bu ahlâkı taşıyan lar için şu ifâdeyi kullanmaktadır: "İşte böyleleri dürüstlüğe ve erdem liğe erişmiş olanlardır. (Belde S. 18) Sarp yokuşu aşmak; kendi zindanından kurtulmaktır. Sarp yokuşu aşmak; nefsin kuyusundan çıkmak, ruhun aydınlığına kavuşmaktır. Sarp yokuşu aşmak; seni bir ağ gibi kuşatmış alışkanlıkları, olmazsa olmazları terk etmektir. Sarp yokuşu aşmak; yetimin çilesine ortak olmaktır. Sarp yokuşu aşmak; kendinde varlık görmemektedir. Sarp yokuşu aşmak; Eyyûb'un sabrını, Hz. Muhammed'in merhametini göstermektir. Sarp yokuşu aşmak; gül için dikene el vermektir.
Sayfa 112Kitabı okudu
Zahir gören gözle, Batın'ı idrak eden göz aynı değildir. Akl-ı me'aş ile bakan gözle, Akl-ı Me'ad ile bakan göz de aynı değildir. Çamuru gören gözle, yıldız|arı seyreden göz hiç mi hiç aynı değildir. Bunlardan biri eşyaya bağlıdır, diğeri sonsuzluğa çevrilidir. Kur'an; birincisine "basar" der, ikincisine "basiret". Basar, kafa gözüdür ve duyu organlarımızın en önemlilerinden biridir. İnsanın dış dünyaya açılan penceresidir. Basiret ise, kalp gözüdür yani duyular üstü bakış, seziş ve görüş kuvvetidir. Bu görüş gücü duyulara bağlı matematik idrake karşılık, Yaratıcı Kudret'ten kaynaklanan ve sonsuzu yakalayan bir idraktir. İşte insanı, insan yapan bu basiret gücüdür ve insanın asıl manasını öIdürecek körlük, "kalp gözü"nün körlüğüdür. Kur'an bu gerçeği şöyle verir: "Ne var ki onlarda kör olan gözler değil; kör olan, göğüslerdeki kalplerl" Hac/46.
Sayfa 11 - insan yayınları,Kitabı okudu
Hakikati görebilen bakış, etin/kemiğin, eşyânın ötesine geçebilen bakıştır. Nefsin penceresinden bakan gözle, gönül penceresinden bakan göz farklıdır.
"İçinin sırrını çözemeden, göklerin sırrını çözemeyeceği.... "
Sayfa 84 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Göklerin yolu senin içindedir. Aşk kanadını çırp da uçmaya bak! Aşk kanadı kuvvetlenince artık merdiven kaygısı, merdiven gamı kalmaz. Dünyayı dışından görme; çünkü senin gözünün içinde bir başka dünya var. Bundan senin haberin yok. Sen bu görünen dünyaya gözünü kapa da, gözünün içindeki dünyayı görmeye çalış! Şunu iyi bil ki, sen iki gözünü de kapayınca, bu gördüğün dünyadan hiçbir şey kalmayacaktır.
Sayfa 103Kitabı okudu
İnsanoğlu gözdür, gerisi deriden ibârettir. Göz ise, dost'u yani hakk'ı gören göze denir. (Mesnevi’den)
Aşk, kimle yapan, bakırı altın eden bir kimyadır. Aşk bazen gökyüzüne kapı açar, bazen de deniz gibi inciler saçar. Aşk denizi ne aşağıda yeryüzündedir, ne de gökyüzündedir! İkisinin de ortasındadır....
Sayfa 85 - İnsan YayınlarıKitabı okudu
Allah -insan diyalogunun biri yukarıdan aşağı (Allah'tan kula), öte a kisi aşağıdan yukarı (kuldan Allah'a) iki görünümü vardır. Birinci görünüm vahiy ve ilhâmı, ikinci görünüm ise duâ faaliyetini ortaya çıkarır. İnsanın duâ faaliyetinin, belirli vakitlere bağlanmış en mükemmel şekli namaz, vakte bağlanmamış en ideal şekli de zikirdir. Zikir kelimesi ve türevleri, Kur'ân bünyesinde 250'ye yakın yerde geçmektedir. Diğer duâ hallerinin aksine zikir, yalnız insan için kullanılmıştır. O, insana özgü bir duâ biçimidir. Ve bunun sonucu olarak, Yaratan yalnız zikir şeklinde yapılan duâya doğrudan doğruya iştirâk etmektedir.
Sayfa 127Kitabı okudu
24 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.