Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Zerdüşt'ten Firdevsî'ye Sadî'den Şamlu'ya İran'ın Sözlü ve Yazılı Kaynakları

İran Kültürü

Nimet Yıldırım

İran Kültürü Gönderileri

İran Kültürü kitaplarını, İran Kültürü sözleri ve alıntılarını, İran Kültürü yazarlarını, İran Kültürü yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
kapkaranlık gece ve çöl. nereye varılabilir? yoluma kandil olmazsa, yüzünün ışığı senin. hafız-ı şirazi.
katıksız aydınlıktır, bilirsen eğer karanlık; baksana hayat pınarı karanlıkar içinde. mahmud-i şebisteri.
Reklam
yaratılış ve doğuşun sudan oluşu; mısır, hint, iran, asur, babil ve yunan uluslarının evren mitolojilerinin temellerini oluşturur. adı geçen ulusların birçoğunun mitlerinde ilk yaratılışta, ilk var edilenlerin okyanuslar olduğuna inanılır. rig veda'ya göre: "başlangıçta her şey karanlıklar içerisindedir. hiçbir şey aydınlık değildir ve görülmez. her şey sularla kaplıdır." bundehişn'de "ilk yaratılan şeyin gözyaşı olduğu", "her şeyin sudan yaratıldığı" ifade edilir. rivayet-i pehlevi'ye göre: "her şey gözyaşından var edilmiştir."
müslümanlar arasında zerdüşt ya da mezdiyesna inanışı adıyla bilinen din inananları kur'an'da da belirtildiği gibi [hacc,12:17] "mecus" adıyla anılmaya başladılar. yine onlar kitap ehlinden kabul edilip kendilerine karşı bu kural gereği davranıldı.
rivayetlere göre zerdüşt, goştap hükümdarına gelerek, "ben allah'ın sana göndermiş olduğu peygamberim." dedi ve mecusilerin ellerinde bulunan kitabı kendisine verdi. o da kendisine iman etti ve mecusilik dinine girdi. * ancak zerdüşt dini bir tarafta halk arasında hızla yayılırken, diğer taraftan da eski inanışlarına dayanan geleneksel inanışlar zerdüşt inanç sisteminde birtakım yaralanmalara neden oldu. örneğin, tek tanrıcılık temeline dayanan zerdüşt inanışının tersine eski çok tanrılı inanış sisteminde yer alan eski devir iran tanrıları yeniden iran inanışına sızarak yerlerini almaya başladı. bu yoğun etkileşim sonucu ahura mazda, ehrimen karşısında yer alırken sonuçta zerdüşt'ün tek tanrı inanışına dayanan dini bir tür düalist inanışa dönüştü.
zerdüşt, eski iran'a tek tanrıcılık/tevhid inancını getirmiştir. onun getirdiği din, tek tanrı inanışını temel alır. ondan önce iranlılar bir kısım tanrılara tapınmakta ve rahiplerin hazırladığı bir tür uyuşturucu, kutsal bir içkiyi içmekle uygulanan "haoma" kültürünü devam ettirmekte idiler. "haoma", bütün evrenin sıvı şekilde doldurulduğuna inanılan hayat tanrısı idi. zerdüşt inanışında daha sonraları "ormuzd" şekline dönüşmüş ve islami kaynaklarda da "hürmüz" olarak yer almış.
Reklam
Öyle belalar gördüm , o hale geldim ki ben , Mutluluk bile görsem onu bela sanarım. ( Mesûd-i Sad-i Selmân )
Hep yüzünü görürüm gözümü açtığımda, Bütün tenim yürek olur, sana sırrımı söyleyeyim diye. Başkalarıyla konuşmayı yasaklarım. Senin bahsin açıldığında sözümü uzatayım diye. ( Rudekî)
Yüzün olmadan evreni kavuran güneş olmasın, Sensiz evreni aydınlatan lamba da olmasın. Senin vuslatınla kimse benim gibi kötü huylu olmasın, Seni görmediğim gün var ya , o gün olmasın. ( Rûdekî-yi Semarkandî)
Öz nefsine geçiriyorsan sözünü adamsın, Körü sağırı aşağılamıyorsan adamsın Düşmüşü teklemelemek değil adamlık, Tutup kaldırırsan bir düşmüşü adamsın ! ( Rudeki)
Sayfa 168