Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İslam Estetiği

Turan Koç

İslam Estetiği Gönderileri

İslam Estetiği kitaplarını, İslam Estetiği sözleri ve alıntılarını, İslam Estetiği yazarlarını, İslam Estetiği yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hattatların çoğu ve müzehhiplerin de azımsanmayacak bir kısmı hâfız idi. Hâfızlığın söz konusu olmadığı durumlarda ise onların yazdığı âyet ve sûreler varlıklarının organik bir parçasıymış gibi bilinirdi. Kur’an’ın ayetleri sadece düşünce aktaran ifadeler değildir; bunlar aynı zamanda bir anlamda varlık ve güçtür ve müslümanın ruhu da adeta kutsal ibarelerle dokunmuştur. O bunlarla çalışır, bunlarla dinlenir, bunlarla yaşar ve bunlarla ölür.
Temaşa bir yerde islâmi estetik ya da güzellik tecrübesinin özünü oluşturur. Zira temaşa tecrübesinde duyusal düzeyi aşan ve adeta doğrudan doğruya gerçekleşen bir idrak ya da kavrayış durumu söz konusudur. Özgün anlamıyla temaşa, başta doğal güzellikler olmak üzere belli bir nesneye sabit bir şekilde ve mütemadiyen dikkat kesilmek, ona dalmak ve adeta ona katılmak gibi bir şeydir. Bir başka söyleyişle zihnin eşyada dinlenmesidir. (…) Ama çağdaş insanın böyle bir tecrübe yaşamak için bir şeye uzun süre bakmaya vakti yok gibi veya o böyle bir yeteneği yitirmiş gibi.
Reklam
“Güzellik, insanın onu algılamasından bağımsız olarak vardır.”
Güzellik sevgisi, güzelliği idrakin peşinden alınan hazdan dolayı değil, güzelliğin bizâtihi kendisinden dolayı olduğu zaman bir anlam ifade eder. Zira bir şeyin kendisi verdiği hazla özdeştir. Gerçek, önemli olan ve kalıcılığına güvenilen sevgi de budur.
Sayfa 71
İslam sanatının mahiyetini anlama girişimi, İslâm kültürünün mânevî kök ya da dayanaklarını anlamanın önemli bir yoludur. Zira bu sanatın, zaman üstü duygusu veren asaleti bu mânevî dayanaklardan gelir
Var olan görünmek ister. Kendini göstermeye çalışan varlık gerçekten mevcuttur. Kendini göstermek de kendini imkanlarını en kâmil şekilde geliştirmek demektir. Dolayısıyla yaşamak insanın kendini geliştirmesiyle aynı kapıya çıkar.
İmanın estetikle ilişkisi ,onun her şeyden önce aynı zamanda estetik bir tecrübe ve sevgi işi olmasından ileri gelir. Estetik duyarlığın gönülle ,dolayısıyla imanla çok sıkı bir ilişkisi vardır .Dilimizdeki "göz gördü ,Gönül sevdi" deyişi bir yerde bu gerçeği vurgular.
Reklam
Sembolün, bütün dikkat ve ilgiyi kendi üzerine çeken büyüleyiciliğinden kuşkulanıldığı için İslâm'da başka kültürlerde olduğu şekilde bir sembolizm gelişmemiştir.
Sayfa 114Kitabı okudu
Ona göre göklerin uçsuz bucaksız maviliğini temaşa; üzüntüyü giderir, kuruntuları siler, korku ve yanılsamaları ortadan kaldırır.
Bir şeyde kendisine özgü olan bütün yetkinlikler mevcut olduğunda o şey güzelliğin son noktasına ulaşmış demektir. Kısaca her bir şeyin kendisiyle ilgili bir yetkinlik ya da mükemmellik durumu vardır. ... Atın güzel olduğu şeyle insan güzel olmaz.
Kaldı ki âyet ve sûrelerin güzelliği (i'câz) her zaman için Kur'an'ın taklit edilemezliğinin bir delili olarak görülmüştür.
Reklam
Hz. Peygamber ihsanı, ''Allah'a, âdeta O'nu görüyormuş gibi kullukta bulunmak gerekir; zira biz O'nu göremesek bile O bizi görür.'' şeklinde açıklamıştır.(Buhârî, ''İman'', 1)
312 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.