.
Ölü bir ortanca, çiçek açmış biri kadar karmaşık ve güzeldir. Kasvetli gökyüzü güneş ışığı kadar baştan çıkarıcıdır, çiçeksiz veya meyvesiz minyatür portakal ağaçları kusurlu değildir; onlar öyle...
...
.
Aptalca bir yaştı, yirmi beş; ergenlik hayalleri kurmak için çok yaşlı, yerleşmek için çok genç.
Her köşe bir olasılık ve bir çıkmazdı. Çalışmak? Ne zaman? Evlilik? İş ve evlilik? Neresi? Kim? Bu derece ile ne yapabilirim?
...
.
Hayatın bir noktasında dünyanın güzelliği yeterli hale gelir. Fotoğraflamanıza, boyamanıza ve hatta hatırlamanıza bile gerek yok.
Bunun hiçbir kaydının tutulması gerekmez ve onu paylaşacak veya anlatacak birine ihtiyacınız yoktur.
...
.
Aptalca bir yaştı, yirmi beş; ergenlik hayalleri kurmak için çok yaşlı, yerleşmek için çok genç.
Her köşe bir olasılık ve bir çıkmazdı. Çalışmak? Ne zaman? Evlilik? İş ve evlilik? Neresi? Kim? Bu derece ile ne yapabilirim?
...
Toni Morrison Afroamerikan bir yazar. Kitaplarında da siyahileri işliyor çoğunlukla. Katran Bebek, zengin beyaz ailenin yanında çalışan siyahi yardımcıları ve onların Jadine adındaki yeğenleri üzerinden; köleliğin üzerinden on yıllar geçmesine rağmen aradaki sınıf farkının sosyal ve psikolojik etkilerinin süregelmişliğini gözler önüne seriyor. Jadine, amcasının zengin patronu sayesinde iyi okullarda okumuş, rengi siyahilere göre daha açık -bu sebeple daha güzel olan- bir manken. Oğul ise yemek bulmak için evlerine gizlice giren, okula gitmemiş görece cahil koyu tenli bir siyahi.
Yazar, Jadine ve Oğul arasında doğan büyük aşkı işlerken siyahlar ile beyazlar arasındaki sınıf farkının bilinçlerinin altındaki savaşımlarını anlatıyor.
Kitap isminin baş karakter Jadine'nin siyahi olmasından kaynaklandığını düşünmüştüm fakat araştırırken Afroamerikalı'ların ünlü bir halk hikâyesinin de bu isimle anıldığını öğrendim. Bir tilki, düşmanı olan tavşanı yakalamak için katran sürülmüş bir bebek yapıyor. Tavşan, katran bebeğe dokundukça yapışıyor, kurtulmaya çalıştıkça daha çok bulanıyor. Oğul ve Jadine birbirlerine aşık olmamak için uğraş veriyorlar ama sonunda kendilerini o evden birlikte kaçarken buluyorlar. (Jadine'nin bataklığa düştüğünde ilk etapta çırpınması, daha fazla battığını görünce bundan vazgeçmesi de Oğul'un aşkına teslim oluşunu temsil ediyor. ) Demek ki ne yapıyoruz? Kaçmıyoruz.️
Son olarak, bu 1994 yılı Can Yayınları basımı olan kapak tasarımını çok beğendimi belirtmeliyim .
Katran BebekToni Morrison · Can Yayınları · 199468 okunma
Artık tetikte olması gerekiyordu, gerekirse kızı ağzıyla besleyecekti, içine serpilip genişleyeceği çelikten ve kuş tüylerinden bir dünya yaratacaktı ona, çünkü aşk denen şey başa gelmişti. Beline bir havlu dolayarak kızın odasında durmuştu. Az önce aklına gelen çirkin şeyleri söylemişti kıza. Gözlerini kankırmızısı bir ağaca dikmiş, yitirmeye dayanamayacağı için aşık olmayı göze alamadığı bir kadına umarsızca aşık olduğunu düşünmüştü.
adamın kendisine söylediği ilk söz, "sen gerçekten de güzelsin" olmuştu, sanki güzelliği geçit töreni arabası gibi düzmece olabilirmiş gibi; ama öyle değildi. adamın şaşkınlığı margaret'i gülümsetmişti. "bu yeterli mi?"
Son görüşmemizde ondan hiç hoşlanmadım, hatta onu tanıyamadım bile. Ama onu sevdim. Tıpkı lavabonun altına girip şarkı mırıldanan çocuğu sevdiğim gibi. O güzel çocuğu... Tıpkı pazar günü gibi gülümseyen o çocuğu.
“Birinin geçmişi vardı, ötekininse geleceği, ikisi de soylarını kurtaracak uygarlığı ellerinde taşıyorlardı. Siyah adam, benimle birlikte olgunlaşacak mısın? Ellerinde uygarlığı tutan siyah kadın, taşıdığın bu uygarlık kimin?”