Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Var Olmanın Kötülüğü

Keşke Hiç Olmasaydık

David Benatar

Keşke Hiç Olmasaydık Gönderileri

Keşke Hiç Olmasaydık kitaplarını, Keşke Hiç Olmasaydık sözleri ve alıntılarını, Keşke Hiç Olmasaydık yazarlarını, Keşke Hiç Olmasaydık yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
üreme özgürlüğünün en iyi savunması, dünyaya gelmenin ciddi zararlara sebep olup olma­dığı konusunda makul anlaşmazlık olabileceği iddiasıdır. Eğer dünyaya gelmenin her zaman ciddi zararlara sebep olduğu gö­rüşü konusunda makul bir anlaşmazlık olmazsa, üreme özgür­lüğünün yasal bir hak oluşu da tartışmaya daha açık hale ge­lir. Kişisel özgürlüklere devlet müdahalesi konusuna şüpheyle yaklaşanlar bu durumdan kaygı duyacaklardır. Bu durumdaki tek teselli, liberal hükümetlerin böylesine bir yasak için kayda­ değer miktarda kanıt gösterilmediği sürece, üremeyi yasakla­mak için acele etmeyecek olmaları. Hükümetler aynı zamanda üremeyi tümden yasaklamak istemeyeceklerdir, kişisel özgür­lüklerin birçoğunun aksine bu konuda genel bir yasağın uygu­lanması çok düşük bir ihtimaldir.
Sayfa 130 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Üremeye çoğunlukla cinsel çıkarların gözetilmesi neden olur. Gerçekten de birçok insan, ebeveynleri üreme çı­karlarını gözettiği için değil, ebeveynleri kendi cinsel çıkarları- nı gözettikleri için dünyaya gelmiştir. Başka bir deyişle, birçok insan için, var olmak, ebeveynlerinin üreme kararının değil, sa­dece ebeveynlerinin cinsel birleşmesinin sonucudur. Fakat cin­sel birleşme, kimseyi dünyaya getirmeden de mümkündür (ör­ neğin doğum kontrol yöntemleri başarılı bir şekilde kullanıl­dığında) , böylece ürememenin cinsel birleşmenin engellenme­si gibi bir bedeli olmaz. Tek gereken, taraflardan birinin ya da ikisinin de bir doğum kontrol yöntemi kullanmasıdır ki bu da sadece dişinin menopoz öncesi dönemi için geçerlidir. Bu yön­temi kullanmak için gösterilen çaba, varoluşun zararlarını ön­lemeye fazlasıyla değer ve dolayısıyla cinsel birleşmenin ama­cı değil, salt bir sonucu olarak bebek yapmayı hoş göremeyiz.
Sayfa 116 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Mümkün olduğu kadar çok sa­yıda çocuk sahibi olmak, dünyaya getirilenlerin çıkarları dışın­daki etmenlere dayandırıldığında, dünyaya getirilenlerin çı­karları dışındaki etmenlere dayandırılan (birkaç) çocuk sahibi olma sorumluluğundan daha da mantıksızdır.
Sayfa 115 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Harika bir hayat o kadar nadir ki, her bir harika haya­ta karşın milyonlarca sefıl hayat var. Bazı insanlar bebeklerinin de talihsizler arasında yer alacağını bilir. Fakat kimse bebeği­nin çok şanslı olduğu iddia edilen o az sayıda insan arasında yer alacağını bilemez. Dünyaya gelen herkesi büyük acılar bekliyor olabilir. En ayrıcalıklı insanlar bile dayanılmaz acılar çekecek, tecavüze ya da saldırıya uğrayacak, hunharca öldürülecek bir çocuğu dünyaya getirebilir. İyimser kişi, tabii ki bu üreme de­nilen Rus ruletini meşrulaştırma yükünü taşır. Dünyaya geti­rilenlerin hiçbir zaman var olmayanlara kıyasla hiçbir gerçek avantajı olmadığı düşünüldüğünde, ciddi zararların risklerinin nasıl meşrulaştırılacağını anlamak güçtür. Sadece insanın da­ yanmak zorunda kalacağı alışılmışın dışındaki ciddi zararları değil, sıradan insan hayatının rutin zararlarını da düşündü­ğümüzde, durumun iyimserlikle üremeye devam edenler için daha da kötü olduğunu görürüz. Bu, onların tamamen dolu bir silahla Rus ruleti oynadıklarını gösterir -tabii ki namlu ken­di kafalarına değil, potansiyel çocuklarının kafasına doğrultul­muştur.
Sayfa 112 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
alçakgönüllü kişi üstün özelliklere sahip olduğunun farkında olmayan biriyse, o zaman akçakgönüllülük epistemik bir eksikliktir ve onu erdem olarak görmek mümkün değildir. Eğer alçakgönüllü kişi ne ka­dar iyi olduğunu biliyor fakat değilmiş gibi davranıyorsa, o za­man alçakgönüllülük bir çeşit aldatmadır ve bunun da bir er­dem olarak nitelendirilmesi makul olmaz. Alçakgönüllülük so­rununa en iyi çözüm, alçakgönüllü kişiyi sahip olduğu yetiler­le ilgili tam ve eksiksiz bir farkındalığı olmasına rağmen, aynı zamanda eksik kaldığı daha yüksek standartları da kabul eden biri olarak tanımlamaktır.
Sayfa 105 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
arzunun nihai giderilme anından duyacağımız tatminin ulaşabileceği en yüksek seviyede olması için yoksunluk ve mücadele sürecine ih­tiyaç duyduğumuzun öne sürülmesi, hayatlarımızın yoksunluk ve mücadele süreçleri sayesinde daha iyi olduklarını göstermez. Aksine hayatlarımız hakkında talihsiz bir durumun göstergesidir. Eğer arzunun giderilmesi, daha az tatminsizlik gerektir­seydi, bu bizim için kesinlikle daha iyi olurdu.
Sayfa 99 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Uzun süren tutsaklıktan sonra gelen özgürlük, ömür boyu özgürlükten daha iyi değildir. Başka bir deyişle, yoksunluk ve mücadeleyi telafi eden özelliklerin arzu­nun hemen giderilmesine kıyasla avantaj sağladığı yanılgısına düşmemeliyiz.
Sayfa 98 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Gençler ve yetişkinler kişisel tatmin veya profesyonel başarı arzularının giderilmesi için yıl­larca beklemek durumunda kalabilir. Kişinin arzuları giderildi­ğinde bu tatmin genelde geçicidir. Kişi, seçimlerde kazanmak ister ve seçilir, fakat bir dahaki seçimleri kazanamaz. Kişinin evlenme arzusu nihayetinde giderilir fakat kişi sonrasında bo­şanır. Kişi, tatile çıkmak ister fakat tatil biter (istenenden·daha kısa bir sürede). Çoğu zaman kişinin arzuları hiçbir zaman gi­derilmez. Kişi özgür olmak ister fakat ya hapiste ya da baskı altında ölür. Kişi, bilge olmak ister fakat hiçbir zaman bilgeli­ğe ulaşamaz. Kişi, güzel olma özlemi çeker fakat doğuştan ve değiştirilemeyecek biçimde çirkindir. Kişi, büyük bir servet ve nüfuz sahibi olmak ister fakat hayatı boyunca yoksul ve ikti­dardan uzak kalır. Kişi, kandırılmamayı arzular fakat bilmeden yanlış inançlara tutunarak hayatını geçirir. Çok az sayıda in­san, hayatları üzerinde istedikleri derecede kontrol sahibi ola­rak koşullarını belirler.
Sayfa 94 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
Kişinin hayatından zevk alması, var olmanın var ol­mamaktan daha iyi olduğu anlamına gelmez; çünkü eğer kişi dünyaya gelmeseydi, o hayattan alınan zevklerden mahrum ka­lan kimse olmayacaktı ve hazzın yokluğu kötü olarak nitelen­dirilemeyecekti. Diğer taraftan, eğer kişi hayattan zevk almı­yorsa varoluşuna hayıflanması da doğaldır. Bu durumda, kişi dünyaya gelmemiş olsaydı, yaşadığı hayatı sürdüren ve acı çe­ken bir varlık da olmayacaktı. Bu, hazzı tecrübe edecek kimse­nin yokluğunda bile "iyi"dir.
Sayfa 76 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
İnsanlar mutluluk hacmini genişlettikleri için değerli değildirler. Mutluluk insanlar adına iyi olduğu için değerlidir -insanların hayatlarını iyileştirdiği için. Başka türlü düşünmek insanların mutluluk üretimi için araçlar olduğunu düşünmektir. Ya da başka bir ünlü imgeyi kullanmak gerekirse, insanlara salt mutluluk araçları muamelesi yapmaktır. Fakat bir aracın aksine -araç, ne kadar değer taşıdığı konusuna kayıtsız­ dır- insan için ne kadar mutlu olduğu önemlidir.
Sayfa 55 - DoğuBatı YayınlarıKitabı okudu
1.000 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.