Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Marifetname (2 Cilt Takım)

Erzurumlu İbrahim Hakkı

Marifetname (2 Cilt Takım) Sözleri ve Alıntıları

Marifetname (2 Cilt Takım) sözleri ve alıntılarını, Marifetname (2 Cilt Takım) kitap alıntılarını, Marifetname (2 Cilt Takım) en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hak Teâlâ, Adem Peygamber Aleyhisselâm'ı yeryüzünde yarattıktan kırk yıl sonra göklere kaldırıp, Firdevs Cenneti'ne sokup, cennet elbiseleri giydirip, çok nimetler ihsan etmiştir. O'na, bir nimeti verdikçe: "Bu nimetle kanaat eder misin?" deyip, Adem Aleyhisselâm'a hitap etmiştir. O dahi: "Kani değilim ya Rabbi!" diye cevap vermiştir. Ta ki, Adem Aleyhisselâm'a bir gaflet verip, sol kaburga kemiğinden Hazreti Havva anamızı yarattıkta; Adem, gözünü açıp, görmüştür ki, yanında kendi benzeri bir sevimli insan oturmuştur. Böylece onunla sohbet, ülfet ve vuslat hâsıl oldukta; Hak Teálà, yine hitap edip buyurmuştur ki: "Ey Adem! Bu nimetimle nicesin?" O dahi cevap vermiştir ki: "Ya Rabbi! Hesapsız nimetinin denizine batmışımdır. Bu nimetini, cümleden büyük bulmuşumdur. Bununla kanaat kılmışımdır. Çünkü Havva ile sükûnet bulup, ülfetiyle ünsiyet kılıp, ondan kam almışımdır. Bundan gayri ikrama hacet kalmayıp, bu ihsanının şükür ve sürüruyla dolmuşumdur.
Sayfa 37
Alemlerin Rabbinin bu lütuf ve keremleri, sadece insana mahsus değildir. Belki on sekiz bin âleme şamildir
Sayfa 297 - 1.cilt
Reklam
Kıyametin Alametleri
Ey aziz! Malum olsun ki, sadece muhaddisler ittifak etmişlerdir ki: Kıyametin şartları ve kıyametin alámetleri iki çeşittir. Biri gizli alâmetler, biri de açık alametlerdir. Gizli alametler: İnsandan izzet, hürmet, muhabbet, şefkat, edep, haya, cömertlik, ahde vefa, doğruluk, safa, dostluk, takva, şeriatın yürürlükten kalkması. Şehirlerde mescitlerin çoğalması ve cemaatin azalması, binaların yüksek olması, elbiselerin incelmesi, kadınların ve çocukların hâkimiyeti ele geçirmesi, kadınların erkekler, erkeklerin kadınlara benzemesi, homoseksüelliğin ve kadınlar arasında seviciliğin yaygınlaşması, eşyanın bereketinin azalması, akraba ziyaretinin ve şeriata uygun alışverişin kesilmesi, kötülerin hürmet görmesi, iyilerin hakir görülmesi, cariyelerin efendilerini doğurması, kan dökülmesi, fisk ve fücurun artması ve kabirlerin süslenmesi gibi işlerdir ki, bunlara kıyametin şartları dahi derler. Açık alametler: Kıyametin açık alametleri ondur. 1- Deccalın çıkışı. 2- Üç gece üst üste ay t tutulması. 3- Üç sene boyunca yedi iklimde kıtlık olması. 4- Büyük bir dumanın her tarafı kaplaması. 5- İsa Aleyhisselâm'in Şam'daki beyaz minare üzerine inip, Deccali öldürerek, Şeriat-ı Muhammediyye ile amel etmesi. 6- Resul-ü Ekrem'in soyundan Mehdi çıkıp, kırk yıl adalet üzere gidip, Hazreti İsa Aleyhisselâmı bulması. 7- Dabbe-tül - Arz'ın vücuda gelmesi. 8- Ye'cüc ve Me'cüc'ün İskender seddinden çıkarak, yedi iklimi istila etmesi. 9- Hazreti Isa Aleyhisselâm'in Mekke-i Mükerreme'ye gelip, buradan ahirete gitmesi; bundan sonra da Kâbe'nin yıkılması. 10- Güneşin batıdan doğup, orada dolanması
Sayfa 39
Ey aziz! Malum olsun ki, müfessirler ve muhaddisler, söz birliği ile demişlerdir ki; Hak Teâlâ, âlemin tamamını bir anda yaratmaya kadirken altı günde yaratması, yani pazar gününden başlayıp âlemde bulunanları cuma gününde tamam eylemesi, kullarına her işte sabır ve ihtiyatı öğretmek ve anlatmak içindir. Nitekim buyurmuşlardır ki: "And olsun ki gökleri, yeri ve ikisinin arasında bulunanları altı günde yarattık ve biz bir yorgunluk da duymadık." (51/38).
Sayfa 38 - 1.cilt
Cevherler 5 kısımdır ki, heyula-kaos, biri cismî suret, biri tabii cisimdir. Bu 3 cevher birbirine yakındır,öteki 2si birbirinen dahi farklıdır ki: biri nefs ve biri akıldır. Eğer akıl onunla zatı gerekli olanın arasında vâsıta olmadıysa ona :ilk akıl derler ve külli akıl dahi derler. Eğer aklın altında başka akıl olmadıysa ona: aşır akıl, faal akıl derler. Eğer aklın iki yönünde akıllar olduysa ona: aracı akıl derler. Akılların en şereflisi ve en latifi külli akıldır. Ve ona en yakın olan akıllardır. Eğer nefs, basit cisimlerde mutasarrıf olduysa ona: feleki- atmosferik nefs, unsurî nefs derler. Eğer nefs bileşik cisimlerde mutasarrıf olup, onlara gelişme ve büyüme sağlamıyorsa, o cisimlere maden derler. Altın, gümüş, taş gibi. Eğer nefs bileşik cisimlerde büyüme ve gelişme sağladıysa lâkin hareket vermediyse, o cisimlere bitki derler. Otlar, çiçekler, ağaçlar, meyveler gibi. Eğer nefs bileşik cisimlere hem büyüme ve gelişme hem his ve hareket bahşedip, konuşma vermediyse ona: konuşmayan hayvan derler. Davarlar, atlar, vahşi hayvanlar, kuşlar gibi. Eğer konuşma dahi bahşederse ona:insan derler ki, varlığın zübdesi her mevcudun hülasası olur. Cihan ağacının meyvesi ve kainatın tamamlayıcısı odur. Şu halde nefs her mertebe de başka bir isimle isimlendirilir. Cansız isimlerde ona, tabii nefs. Bitkilerde, nebati nefs, hayvanlarda hayvani nefs ve insanda insani nefs ve konuşan nefs derler. Erzurum'lu İbrahim Hakkı Marifetname
Varlığı mümkün olan nesne, eğer varlığının devamında değişikliğe uğramaz ise, ona cevher derler. Eğer değişikliğe uğrarsa ona araz derler. Varlık başkadır, varlığın devamı başkadır. 2 şahıs var olmakla müşterektir derler. Lâkin birinin bekası yüzyıla dek varır,birinin bekası 10 yıldan ziyade kalmaz. O halde varlığın devamı varlıktan başkadır,bunlar aynı olmaz. Bütün olabilirler ya cevherdir veya arazdır. Bir nesne bir nesneye ya karışıp ona geçer ya geçmez. Eğer karışır ve geçerse o, araz öteki cevher adını alır. Eğer her ikisi de birbirine muhtaç olurlar karışmazlarsa, bu duruma kaos ve bu hale cismi benzerlik Veya nevî benzerlik derler. Eğer ihtiyaç bir taraftan olup ancak araz cevhere muhtaç olursa, o cevhere mevzu ( yapıntı), ötekine de araz (ilinek) derler. O halde araz mevzuda olan nesnedir. Renkler gibi. Eğer araz ve cevher bileşimine uğrarsa ona: tabii cisim derler. Eğer araz ve cevher birleşmeyip cisimlere tedbir ve tasarrufla bağlı olmazlarsa ona: insanî nefs veya atmosferik nefs derler. Erzurum'lu İbrahim Hakkı
Reklam
Basit cisim ya ulvidir ya sufli. Ulvi dahi ya ışıklıdır, ya ışıksızdır. Eğer ışılıklıysa yıldızlardır. Eğer ışıksızsa feleklerdir. Onlara esîrî cisimler ve ulvi alem derler. Basit sufli cisim, 4 unsurdur ki onlara 4 esas derler. Onlar: ateş, hava, su, topraktır. Bu 4üne ve bunların zımnında bulunan bileşik cisimlere, süfli alem ve oluşum bozuşum alemi derler. Bileşik cisim odur ki, onun parçalarıyla tabiatı benzer olmayıp şekil ve tabiatları muhtelif olan cisimlere bölünüp 4 unsurdan oluşmuş ola. Madenler, bitkiler, hayvanlar gibi. Bunlara 3 bileşik derler ki babaları esîrî cisimler anaları 4 unsurdur. Bileşik cisim 2 kısımdır. Biri tam biri tam olmayandır. Tam bileşik değişik zamanlarda kendi bileşiminin suretini korur. 3 bileşik gibi. Tam olmayan bileşik bunun tersi olup kendi bileşiminin suretini korumaz. Duman, bulut, atmosfer gibi. Bütün felekler, yıldızlar unsurlar küre şeklindedir. 5 cevher akıl, nefs, kaos, suret ve cisimdir. Bunların tümünü nu rubaimiz toplamıştır ve bunlarla 2 alem ayaktadır. Süreklidir. Erzurum'lu İbrahim Hakkı Marifetname
Havadaki zerreler, dağlar taşlar, yağmur damlaları, denizler ve ırmaklar belki dönen feleklerin her bir parçası, gezegenler, unsurlar, bileşikler ve her ne ki var, cümlesi, gece ve gündüzün her anında o, tek, bağışlayıcı ve affedici olan Hak Teala hz.'ne sena edici olup, O' nun birliğini açığa çıkarmak ve bildirmek için her biri bir lisandır.
arş horozu var. Bu tavuskuşu seklinde bir melek. Namaz vaktinde kanatlarını açıyor bir ses oluyor huri ve gılmanlar Muhammed sav ümmetinin namaz vakti gelmiştir şimdi hepsi ibadetle meşguldür der hak teala arş horozuna niye böyle nida edersin ses edersin der melek derki ey Allah ım mümin kulların dünyada sana ibadete yöneldikçe ben senden onlar için rahmet isterim der. Ey kuş, dünyada 5 vakit namazını eda eden kullarına rahmet edip cehennem ateşinden azat ederim naim cennetleriyle onları hisselendirir ve sevindiririm bu hitap ile arş horozu hoşnut olmuştur
Hikmetin özüne girip, hakikatin zirvesine yükselesin.
Sayfa 34 - Ataç YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Dünya insanın gölgesine benzer. Kovalarsan kaçar, kaçarsan seni kovalar.
İki sevgili arasındaki sırrı dil anlatamaz, Ve hattâ kalem onu insanlara yazamaz.
. Allah'ın kullarını süslediği en güzel şey akıldır. .
Ey âdemoğlu, kalbini dünya sevgisiyle öldürme.
Sayfa 74
...yüreğin ortasında siyah bir nokta vardır. Ona Süveyda denir.
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.